Twinkle | Digital Commerce

Zalando: alle ballen op het platform

2019-03-07
1443811
  • 3:53

Net als Amazon en bol.com wordt ook Zalando primair een platform voor verkopers. ‘Gross merchandising value is de belangrijkste maatstaf voor onze groei.’

Dat zei Ruben Ritter vanochtend op Zalando’s hoofdkantoor in Berlijn. Hij gaf daar een toelichting op de jaarcijfers van de online modespeler, samen met mededirecteuren David Schneider en Robert Gentz.

Ruim 10 procent van de handel op Zalando, uitgedrukt in gross merchandising value ofwel GMV, liep vorig jaar via het partnerprogramma. Daarmee was het programma goed voor tegen de zevenhonderd miljoen euro aan winkelwaarde:

Alleen de opgestreken commissie over de partnerverkopen telt echter als omzet mee in de boeken van Zalando.

Om zijn voetafdruk in het modewinkelllandschap te duiden, zal Zalando steeds vaker de gross merchandising value communiceren, feitelijk ook de metric waar Alibaba en bijvoorbeeld bol.com het liefst de media mee zoeken. Voor de nummer 3 van de Twinkle100 is GMV ook de belangrijkste groeimeetwaarde geworden, aldus de directie vanochtend.

Groeitempo

Zalando verwacht dat het verkoopaandeel van partners in 2023 of 2024 zal zijn verviervoudigd; dan loopt 40 procent van de handel via partners. In het voorgespiegelde groeitempo zullen de partnerverkopen Zalando’s wholesale-activiteiten medio komend decennium overvleugelen. Dan is Zalando, qua handelsvolume, in de eerste plaats een platform, zoals Amazon dat nu ongeveer is en bol.com dat binnen een paar jaar verwacht te zijn.

Omdat de partnerverkopern sneller toenemen dan Zalando’s ‘eigen’ verkopen, zal de GMV de komende jaren harder groeien (20 tot 25 procent per jaar) dan de omzet van het bedrijf, benadrukte de directie.

Zalando haalt ook steeds meer inkomsten uit diensten die het zijn verkooppartners aanbiedt, zoals in de slides hierboven te zien is; meer dan een kwart maakt inmiddels gebruik van Zalando Fulfillment Solutions (ZFS) en de omzet uit Zalando Marketing Solutions (ZMS) nam afgelopen jaar met ruim 60 procent toe; partners kunnen de fashion pure player betalen om beter gepositioneerd te worden op het platform, een eenvoudige manier voor Zalando om geld te verdienen liet de directie min of meer doorschemeren. Geld dat weer kan worden geïnvesteerd in met name logistiek en technologie.

Startpunt voor fashion

'We hebben één duidelijk doel: het startpunt worden voor fashion', zei David Schneider vanochtend nog maar eens. Hij trok de vergelijking met Spority en Netflix, die als startpunt fungeren voor muziek luisteren of voor 'entertaind worden':

Shoppers moeten straks bij het denken aan mode direct de site of app van het Duitse bedrijf erbij pakken. Immers:

If it's not on Zalando, it doesn't exist.

Volgens de directeuren is de GMV-ambitie voor 2023/2024 realistisch, zeker gezien de dominantie van grote e-commerce spelers op andere domeinen.

Ruben Ritter vanochtend: 'We moeten blijven investeren in de groei, er ligt nog volop ruimte. We streven op termijn naar een aandeel van 5 procent op de hele online modebranche, maar in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, red) hebben we dat nu al in schoenen. Als je verder kijkt dan zie je dat Expedia en Booking.com samen 80 procent van de Europese reismarkt in handen hebben, dat zo'n beetje de helft van de wereldwijde boekverkoop verloopt via Amazon en dat Alibaba in China in steeds meer categorieën tekent voor de meerderheid van de verkopen.'

Alle ballen op het platform dus.

Zalando’s partnerprogramma in Nederland

Op de afgelopen Webwinkel Vakdagen verklaarde directeur Noord-Europa Kenneth Melchior het partnerprogramma voor geopend in ons land; Zalando voegt binnenkort de eerste Nederlandse winkels toe. Ze kunnen vanuit hun eigen voorraad Zalando-bestellingen verwerken. Behalve laten bezorgen kunnen ze die items in de toekomst ook laten oppikken, liet Melchior weten. Op termijn kan Zalando ook hier de fulfilment uit handen nemen van verkooppartners.

Zalando Plus

Ritter, Schneider en Gentz vertelden vanochtend verder onder meer over de goede ervaringen met Zalando Plus, het abonnementsmodel dat in Duitsland werd gelanceerd. Dit jaar zal Plus, dat abonnees voor 15 euro per jaar premium bezogopties, speciaal advies en andere voordelen biedt, ook in Italië en Zwitserland (annex stedelijke regio's daarbinnen) worden geïntroduceerd. Overigens is Nederland een belangrijke markt voor Zalando. Zo had ons land onder andere de primeur met een landelijke gratis retourophaaldienst.

Verzendkosten

In reacties op persvragen toonde de directie zich vandaag tevreden over de invoering van verzendkosten in Italië (3,50 euro op orders onder de 24,90 euro), een breuk met de gratis verzendbelofte waar het bedrijf groot mee is geworden. Dankzij de besteldrempel voor kostenloze verzending ging de gemiddelde orderwaarde in Italië omhoog, zonder dat het ten koste zou zijn gegaan van de klanttevredenheid. Zo bezien is het niet ondenkbaar dat Zalando ook in andere landen dergelijke drempels gaat opwerpen.

Verder lieten de directeuren optekeken dat Zalando in steeds meer stedelijke gebieden zelf aan de deur komt, dankzij een netwerk van aangesloten koeriers die namens het modebedrijf pakjes afleveren.

Vijf mannen aan het roer

De drie directeuren krijgen binnenkort steun binnen de board van Jim Freeman en David Schröder, die per april respectievelijk als CTO en CFO door het leven zullen gaan.

Lees ook: Bol.com platform first: gaat dat wel werken? (13 februari)