Twinkle | Digital Commerce

Webshopgroei vlakt af, wat doet dat met keurmerken?

2025-06-19
1000562
  • [opinie]
  • 2:21

Keurmerken helpen webshops om aan de regels te voldoen, bieden hulp bij problemen en geven aan of een webshop voldoende bereikbaar is. Maar nu de markt draait van starters naar stoppers, lijkt dat niet langer genoeg. Is het keurmerk nog relevant in een tijd van krimp, dominantie van platforms en social commerce?

Platforms nemen keurmerktaken over

Voor starters kan een goede juridische check van een keurmerk veel geld besparen. Conflicten of boetes kunnen voor grote problemen zorgen. Maar retailers die al wat langer meedraaien denken dit soms ook prima zelf te kunnen.

Ook hebben platforms als Bol of Amazon deze rol deels overgenomen. Consumenten vertrouwen op de voorwaarden van die platforms zelf. Het plafond in aantallen shops, en daarmee ledenaantallen voor keurmerken, lijkt daardoor bereikt. Daarnaast hebben social media, of reviews op platforms als Trustpilot of Google, taken van keurmerken overgenomen.

Vooral krimp in middensegment

WebwinkelKeur, dat zich met haar prijsstrategie ook op de kleinere spelers richt, laat nog altijd een groei in ledenaantallen zien, maar zet nu ook in op het buitenland. Thuiswinkel.org is juist het keurmerk voor de grootste webshops. Door professionele events, en belangenbehartiging zoals bijvoorbeeld gelijke concurrentie bij Chinese toetreders, duurzaamheid of standaardisatie in de sector, gaat de organisatie verder dan de rol van keurmerk alleen.

Maar daar is het totale ledenbestand afgelopen jaar wel al wat afgenomen. Het Webshop Keurmerk, of het internationale Trusted Shops verliezen nog sneller leden. Op de sites noemen ze vaak nog enorme aantallen, maar online spiders zien steeds minder verwijzingen en ook ledenpagina’s op de sites nemen af.

Reviews en invloed op zoekmachines

De voordelen van een keurmerk, zoals reviews, zijn er nog. Het label zelf speelt alleen een steeds kleinere rol. Bol en Amazon bieden bijvoorbeeld eigen reviews. Daarnaast zoeken consumenten steeds vaker naar reviews op Google, Facebook of Trustpilot. WebwinkelKeur lijkt hier rekening mee te houden, door leden ook een mogelijkheid te geven om reviews te verzamelen voor die platforms.

Deze komen ook terug in AI-tools of zoekmachines. Ook een eigen profielpagina op de sites van keurmerken draagt hieraan bij. Meningen over linkbuilding lopen sterk uiteen, maar de meeste SEO-specialisten zijn het wel eens dat een gecontroleerde pagina op een keurmerk wel een positieve invloed kan geven op AI-tools of zoekmachines.

Innovatie en belangenbehartiging

Als de markt niet langer groeit, of komende jaren zelfs een krimp laat zien, komt de rol van keurmerken mogelijk onder druk. Als duidelijke belangenbehartiger van de sector heeft Thuiswinkel.org nog altijd de beste positie. Dit kan veel voor de sector betekenen, al is het de vraag wat retailers daarvoor willen betalen.

Voor de andere keurmerken is helder dat ze moeten innoveren. Met enkel juridische checks, of eigen reviews die los staan van grote platforms als Bol, Trustpilot of Google, zijn de kosten ervan voor veel spelers blijkbaar niet langer voldoende.