Keurmerken helpen webshops om aan de regels te voldoen, bieden hulp bij problemen en geven aan of een webshop voldoende bereikbaar is. Maar nu de markt draait van starters naar stoppers, lijkt dat niet langer genoeg. Is het keurmerk nog relevant in een tijd van krimp, dominantie van platforms en social commerce?
Platforms nemen keurmerktaken over
Voor starters kan een goede juridische check van een keurmerk veel geld besparen. Conflicten of boetes kunnen voor grote problemen zorgen. Maar retailers die al wat langer meedraaien denken dit soms ook prima zelf te kunnen.
Ook hebben platforms als Bol of Amazon deze rol deels overgenomen. Consumenten vertrouwen op de voorwaarden van die platforms zelf. Het plafond in aantallen shops, en daarmee ledenaantallen voor keurmerken, lijkt daardoor bereikt. Daarnaast hebben social media, of reviews op platforms als Trustpilot of Google, taken van keurmerken overgenomen.
Vooral krimp in middensegment
WebwinkelKeur, dat zich met haar prijsstrategie ook op de kleinere spelers richt, laat nog altijd een groei in ledenaantallen zien, maar zet nu ook in op het buitenland. Thuiswinkel.org is juist het keurmerk voor de grootste webshops. Door professionele events, en belangenbehartiging zoals bijvoorbeeld gelijke concurrentie bij Chinese toetreders, duurzaamheid of standaardisatie in de sector, gaat de organisatie verder dan de rol van keurmerk alleen.
Maar daar is het totale ledenbestand afgelopen jaar wel al wat afgenomen. Het Webshop Keurmerk, of het internationale Trusted Shops verliezen nog sneller leden. Op de sites noemen ze vaak nog enorme aantallen, maar online spiders zien steeds minder verwijzingen en ook ledenpagina’s op de sites nemen af.
Reviews en invloed op zoekmachines
De voordelen van een keurmerk, zoals reviews, zijn er nog. Het label zelf speelt alleen een steeds kleinere rol. Bol en Amazon bieden bijvoorbeeld eigen reviews. Daarnaast zoeken consumenten steeds vaker naar reviews op Google, Facebook of Trustpilot. WebwinkelKeur lijkt hier rekening mee te houden, door leden ook een mogelijkheid te geven om reviews te verzamelen voor die platforms.
Deze komen ook terug in AI-tools of zoekmachines. Ook een eigen profielpagina op de sites van keurmerken draagt hieraan bij. Meningen over linkbuilding lopen sterk uiteen, maar de meeste SEO-specialisten zijn het wel eens dat een gecontroleerde pagina op een keurmerk wel een positieve invloed kan geven op AI-tools of zoekmachines.
Innovatie en belangenbehartiging
Als de markt niet langer groeit, of komende jaren zelfs een krimp laat zien, komt de rol van keurmerken mogelijk onder druk. Als duidelijke belangenbehartiger van de sector heeft Thuiswinkel.org nog altijd de beste positie. Dit kan veel voor de sector betekenen, al is het de vraag wat retailers daarvoor willen betalen.
Voor de andere keurmerken is helder dat ze moeten innoveren. Met enkel juridische checks, of eigen reviews die los staan van grote platforms als Bol, Trustpilot of Google, zijn de kosten ervan voor veel spelers blijkbaar niet langer voldoende.
Wij zijn jarenlang aangesloten geweest bij de Thuiswinkel organisatie. Ze zijn professioneel en keuren echt (juridisch, privacy, financieel). Vervolgens krijg je een magazine (met de naam van deze website:)) en kan je naar allerlei events en awardshows. Hoewel we nooit naar deze events zijn geweest, lijkt het een prima organisatie. Ze zijn wel erg duur natuurlijk, al deze extra's moeten immers betaald worden. De kosten zijn eenvoudig 3000 euro per jaar. Als kleine- tot middelgrote shop.
Maar na een A/B test met én zonder keurmerk vermeld op de site, hadden we onomstotelijk vaststaan dat het 0,0 conversieverhogend was voor ons. En dat is het probleem met keurmerken. Ze leveren geen conversie op. Dat ze goed zijn voor conversie is een aanname die deze keurmerken natuurlijk zelf maar al te makkelijk doen. Wij zagen geen enkel verschil en zijn toen direct gestopt met de Thuiswinkel. En dan zie je hoe professioneel ze echt zijn. Opeens gelden allerlei moeilijke opzegtermijnen en buiten die termijn wordt er met een jaar verlengd. Weer 3000 euro dus. Zonder enige extra sales.
Ik denk dat keurmerken volstrekt achterhaald zijn. Anno 2000 had je een doelgroep die online wantrouwde. Inmiddels begrijpt iedereen wel hoe het werkt. En oplichters maken JUIST gebruik van keurmerken. Het is niet heel lastig het logo van de Thuiswinkel op je site te zetten zonder dat je lid bent.
Je reactie op Fred.:
Hoe zag deze A/B test eruit? Wij hebben als marketing bureau namelijk regelmatig A/B tests gedaan en zien vrijwel altijd een positief effect. De manier waarop je het keurmerk plaatst is wel van invloed. Verstop je hem alleen in de footer, dan is het effect natuurlijk nihil, omdat geen consument hem dan ziet op het moment dat hij de aankoopbeslissing maakt.
Je reactie op Mark:
Wij hebben dezelfde resultaten gezien met A/B tests. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Kunnen we contact hebben daarover? Kun je mij mailen op frank[at]webwinkelkeur[punt]nl?
Je reactie op Frank:
Dat klopt natuurlijk. Bij ons stond het logo in de header. Op desktop in het menu, op mobile naast het 'fly-out' menu icoon. Best prominent dus. Maar nul effect. We hebben het keurmerk geen seconde gemist. Wellicht het vermelden waard: we richten ons op jonge doelgroep (18 t/m 35 jaar). Bij deze groep lijkt de noodzaak voor een keurmerk er echt niet. We zien dat deze groep veel meer zoekt op 'reviews' en 'beoordelingen' in Google. Dan in combinatie met onze bedrijfsnaam.
Je reactie op Fred.:
Interessant om te lezen, en het klopt dat het effect van een keurmerk per webshop kan verschillen. Wij zien bij WebwinkelKeur juist veel leden die wel degelijk verschil merken vooral de wat jongere of kleinere shops, die nog geen grote naamsbekendheid hebben. Dan kan een stukje extra zekerheid nét het zetje geven dat een bezoeker nodig heeft.
Daarom combineren we juridische checks met slimme tools om reviews te verzamelen niet alleen op platforms als Google of Trustpilot, maar ook via ons eigen systeem. Daarmee kun je op meerdere plekken in je webshop direct vertrouwen opbouwen.
We vinden ook dat dit soort diensten betaalbaar moet blijven, en bieden daarom al pakketten vanaf 10 per maand. En wat opzeggen betreft: geen kleine lettertjes of ingewikkelde verlengconstructies. We houden het gewoon graag soepel en transparant.
Je reactie op Frank Hautvast: