Twinkle | Digital Commerce

Zalando: ‘Ook click & collect bij fysieke partners’

2019-01-23
40322268
  • 2:31

Zalando voegt binnenkort de eerste Nederlandse winkels toe aan zijn partnerprogramma. Ze kunnen vanuit hun eigen voorraad Zalando-bestellingen verwerken. Behalve laten bezorgen kunnen ze die items in de toekomst ook laten oppikken.

De nummer 3 van de Twinkle100 wil click & collect gaan faciliteren bij partners, vertelde Kenneth Melchior vanmiddag op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Die optie biedt Zalando nog nergens. ‘We willen er dit jaar ervaring mee gaan opdoen, meest waarschijnlijk eerst op onze thuismarkt.’

Fysieke partnerprogramma

Daar, in Duitsland, pionierde Zalando al in 2016 met zijn fysieke partnerprogramma. ‘Adidasjes nog dezelfde dag bezorgd via Zalando’, kopte Twinkle destijds over een pilot in Berlijn. Het was een concrete voorbode van Zalando’s Fashion as a Service ambitie.

Inmiddels zijn de voorraden van zeshonderd winkels in Duitsland (van onder andere Bestseller, Tommy Hilfiger, Marc O’Polo en Drykorn) aan Zalando.de gekoppeld, aldus Melchior. 'Het zijn minimagazijnen.' Webshoppers krijgen te zien dat ze een item ook door een lokale winkel kunnen laten bezorgen, als een product dat Zalando verkoopt daar op voorraad ligt. Zo kunnen ze een product eerder in huis halen, mogelijk dus zelfs op de dag van bestelling. De fulfilment is aan de partner, doorgaans middels de bekende pakketleveranciers.

Voorraadkoppeling

Nederland is het eerste land na Duitsland waar het partnerprogramma van start gaat. ‘Het is een sleutelmarkt voor ons, heel volwassen en open, en dichtbij natuurlijk’, aldus Melchior, die leiding geeft aan Zalando's Noord-Europese activiteiten. Aan het eind van dit kwartaal, of mogelijk het begin van het volgende, moet de eerste voorraadkoppeling tussen Nederlandse winkels en Zalando.nl zijn gelegd. Het zal waarschijnlijk allereerst gaan om internationale merken waarmee in Duitsland al een soortgelijke samenwerking loopt , zegt Melchior na zijn presentatie tegen Twinkle. Maar dit jaar nog zullen ook lokale multibrand retailers volgen, verzekert hij. ‘We hebben gewerkt aan de schaalbaarheid en kunnen straks snel doorschakelen. We zijn in onderhandeling met verschillende partijen in Nederland, helaas kan ik nu nog geen namen noemen. Ook pure online spelers kunnen zich natuurlijk aansluiten.’

Verkoopcommissie

Voorlopig kunnen partners alleen producten slijten via Zalando als diezelfde items daar al op worden verkocht. Op termijn moeten ook artikelen die nog niet bij Zalando (circa 300.000 sku’s) verkrijgbaar zijn daarop te koop komen. Zodat het aanbod groter wordt. Zalando strijkt in alle gevallen een (variabele) verkoopcommissie op, zonder voorraadrisico te lopen. ‘In Duitsland verkopen aangesloten winkels gemiddeld zo’n 10 artikelen via Zalando’, geeft hij een beeld van het profijt voor partners. ‘Dat zijn verkopen die ze anders niet hadden gehad, incrementeel, just by connecting.’

Spil in Europese mode

Zalando heeft naar eigen zeggen 1,3 procent van de Europese fashionmarkt in handen. Dat aandeel moet groeien naar 5 procent op een niet nader genoemd moment. ‘We hebben zo’n 25 miljoen klanten, ongeveer 6 procent van de Europeanen koopt wel eens bij ons’, aldus Melchior. En 94 procent dus nog niet. Door samen te werken op tal van manieren (zo biedt Zalando onder andere ook fulfilment-diensten voor andere webwinkeliers aan) wil Zalando de spil worden in mode. Om met Melchior te spreken:

We want to be the operating system for fashion in Europe.