Bol.com verwacht dat verkooppartners over een paar jaar tekenen voor de meeste orders op zijn website. De aanvoerder van de Twinkle100 heeft onlangs een ‘Partnerplatform’ gelanceerd met informatie voor externe verkopers. Daarop wordt onder andere verwezen naar leveranciers. ‘Alleen samen bereik je meer.’
Op de Webwinkel Vakdagen maakte topman Huub Vermeulen duidelijk hoe bol.com zichzelf voortaan ziet. ‘We hebben 23.000 ondernemers op ons platform, bol.com is retailer 23.001.’ Hij sprak van een nieuw kantelpunt in de geschiedenis van de webwinkel, ‘het jaar van bol.com als platform’.
Met de introductie van het Partnerplatform had bol.com kort daarvoor zijn online omgeving voor externe verkopers vernieuwd. ‘Het Partnerplatform is een vervolg en verbetering van wat voorheen de website Zakelijk Verkopen was’, is daar te lezen. ‘Naast de nieuwe uitstraling en meer gebruiksvriendelijkheid, introduceren we met het Partnerplatform ook een aantal nieuwe diensten. We werken samen met diverse externe specialisten die jou kunnen helpen om nog succesvoller te ondernemen via bol.com. Denk aan specialisten in tekst en fotografie, marketing, financiële dienstverlening en hulp bij automatisering.’
Strategisch belang
Onder het kopje Diensten vindt de bezoeker onder andere informatie over respectievelijk logistiek, automatiseren, productinformatie online zetten en voordelig verzenden, allemaal ‘via bol.com’. Anders dan voorheen worden externe verkopers ook gewezen op ‘hulp bij productinformatie en -(video)beelden’, ‘hulp bij ondernemen via bol.com’ en ‘hulp bij financiering’. Hier zijn de namen te vinden van tientallen bekende en minder leveranciers (zie kader). Zoals die van De Nieuwe Zaak. Gevraagd naar het hoe en waarom zegt Jurriën Kerstholt, medeoprichter en partner van het bureau uit Zwolle: ‘We organiseren regelmatig zogenoemde catch-up sessies, inhoudelijke events om klanten en prospects bij te praten over marktontwikkelingen. Dit is er onmiskenbaar één van; we zien het strategisch belang van handelsplatformen, zowel de kansen als de bedreigingen. Dus hebben we bol.com gevraagd een presentatie te geven over hun visie en propositie. Erg interessant. Na het event hebben we doorgepraat met strategisch platformmanager Rick Murray. Hij liet weten dat ze bezig waren met het partnermodel en toen hebben we er samen ook wat over gebrainstormd. Zodoende waren we er snel bij.’
Drempelverlaging
Ook Inktzwarte Katers, gespecialiseerd in contentcreatie, is als dienstverlener te vinden op bol.com. Eigenaar Jaimie Teelen laat weten dat het bureau daarvoor is benaderd. ‘De platformmanager is een contact uit ons netwerk en hij was erg enthousiast over ons werk. Bol.com heeft in de voorselectie verschillende contentbureaus gekozen, voor de diversiteit. Als jong en ambitieus bedrijf bijten we ons graag vast in nieuwe creatieve uitdagingen, ook voor middelgrote en kleinere verkopers. Samen met andere partners hebben we vervolgens een brainstormsessie gehouden, waarmee de eerste stappen richting dit nieuwe platform werden gezet.’
Inktzwarte Katers betaalt niet voor de vermelding op het partnerplatform, aldus Teelen. Ze zegt al meerderde zakelijke verkopers op bol.com te hebben geadviseerd over productteksten en beeldgebruik op de marktplaats. ‘De aanvragen variëren van [content voor, red.] één product tot tientallen producten. Uiteraard pakken we grotere aanvragen met liefde op en zijn we benieuwd waar de samenwerking met bol.com verder toe zal leiden. Ik vind dat bol.com op deze manier de drempel voor contentoptimalisatie verlaagt.’
Zo mag ‘De winkel van ons allemaal’ het waarschijnlijk graag horen; ‘Alleen samen bereik je meer’, betoogt woordvoerder Roos Franssen. ‘We delen expertise en kunde met elkaar, zodat we uiteindelijk een zo relevant mogelijke winkel kunnen bieden aan de klant. Op het partnerplatform staan daarom professionals op het gebied van ondernemen, content en financiering. Met de zakelijke dienstverleners die we nu laten zien, menen we partners genoeg inspiratie te bieden om nog meer uit hun onderneming te halen. Bol.com heeft geen zakelijke overeenkomst met deze bedrijven en de beslissing om al dan niet met deze partijen in zee te gaan ligt dan uiteraard ook bij onze verkooppartners zelf.’
Aanmelden
Bol.com biedt leveranciers sinds kort de mogelijkheid zich aan te melden voor opname. Logischerwijs sluit Franssen ‘dan ook niet uit’ dat er meer zakelijke dienstverleners bijkomen. ‘We willen immers altijd het best passende aanbod blijven bieden aan onze partners en daarin optimaliseren.’ Aan welke eisen moeten zij voldoen? ‘We gaan uiteraard in gesprek met dienstverleners die zich aanmelden en kijken daarnaast of zij het huidige dienstenaanbod kunnen verrijken. Wij werken feitelijk op dezelfde manier samen als met onze verkooppartners, waarbij we geloven in en vertrouwen op de kracht van samenwerking. We weten dat dit werkt.’
Bol.com screent leveranciers waarnaar het verwijst niet, maar kwaliteit van de geboden service is wel een thema. ‘Als wij signalen opvangen dat de afgenomen dienst niet naar wens is, nemen wij aanvullende maatregelen. Net zoals we dat bij producten van onze verkooppartners doen. We blijven optimaliseren op basis van de opgedane kennis en expertise.’ Op de vraag of bol.com leveranciers naar wie het verwijst ook wil (laten) beoordelen, antwoordt Franssen bevestigend noch ontkennend: ‘Ik kan helaas nog niet op de zaken vooruitlopen. Voor nu zijn we blij met deze aanvulling op ons partnerplatform.’
DIENSTVERLENERS OP BOL.COM
De leveranciers (d.d. 1 maart 2019) die worden genoemd op Partnerprogramma.bol.com*:
Hulp bij productinformatie en -(video)beelden
- DisPlay
- Inktzwarte Katers
- Lukkien
- Mosom
- Pixelz
- Qontent Matters
- Studio5982
- TextMaster
- Uw-Productfotograaf
- Video Commerce
Hulp bij ondernemen via bol.com
- Bossdata
- Business Doe Je
- De Nieuwe Zaak
- Dunion
- Infinity247
- Mex United
- Newcraft
- OneRetail
- Online Distributeur
- Plazatalk
- Unstoppable Lifestyle
- Wunderman Commerce
Hulp bij financiering
- ING
- New10
- Spotcap
- Swishfund
* In het kader van ‘Voordelig verzenden via bol.com’ sloot de webwinkel eerder al samenwerkingen met bpost, DPD, DHL en PostNL.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bol.com nu ook etalage voor leveranciers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.