Twinkle | Digital Commerce

Fors minder verlies voor Takeaway

2019-02-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

De omzet van Takeaway.com neemt jaarlijks hard toe, maar door hoge marketinguitgaven komt het bedrag onder de streep steeds verder in de min uit. Dat lijkt nu te veranderen.

Het verlies van de maaltijdbezorger bedraagt over 2018 namelijk 14 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog 42 miljoen. De marketinguitgaven kwamen vorig jaar 10 procent hoger uit op 127 miljoen euro (116 miljoen in 2017). In 2016 lag dit bedrag nog op 86 miljoen euro. Volgens Takeaway.com houdt het bedrijf nu minder verlies over door ‘efficiëntieverbeteringen in marketing’. Hierdoor werden investeringen gecompenseerd.

Ceo Jitse Groen: ‘In 2018 hebben we een aantal strategische beslissingen genomen waarvan we denken dat ze van nut zullen zijn voor de toekomstige ontwikkeling van ons bedrijf. Afgezien van onze organische groei, hebben we vier bedrijven overgenomen om onze voetafdruk uit te breiden en nieuwe technologie te ontwikkelen. We kijken erg uit naar 2019.’

De omzet van de maaltijdbezorger nam in totaal toe met 44 procent naar 240 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog 166 miljoen. Eerder werd al bekend dat de Duitse tak Lieferando.de de groeimotor voor de onderneming is. met een toegenomen omzet van 49 procent. In Nederland ligt die groei aanzienlijk lager. De omzet van Thuisbezorgd.nl (98 miljoen) is wel nog steeds aanzienlijk hoger dan bij de Duitse tak (74 miljoen).

Verwachting

Voor komend jaar geeft de onderneming nog geen verwachting prijs. Dit door de recente overname van de Duitse activiteiten van concurrent Delivery Hero. Voor deze overname, bestaande uit Lieferheld, Pizza.de en de Duitse tak van Foodora, betaalde Takeaway in totaal 930 miljoen euro.

Lees ook: ‘Accent Takeaway verschuift naar Duitsland' (18 januari 2019)