Twinkle | Digital Commerce

Takeaway.com: forse stijging omzet en verlies

2018-02-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

De omzet van Takeaway.com, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl, groeide afgelopen jaar met 49 procent naar 166,5 miljoen euro. Aan de andere kant schrijft het bedrijf een verlies van 42 miljoen euro. 

De groeicijfers zijn vooral te danken aan een sterke omzetstijging in Duitsland. Bij onze oosterburen behaalde Takeaway.com vorig jaar 57 procent meer omzet.

Verlies

Het bedrijf zag zijn verlies in 2017 met 36 procent toenemen naar 42 miljoen euro. Dat komt voornamelijk door de hoge marketinguitgaven. De maaltijdbezorger gaf vorig jaar ruim 116 miljoen euro uit aan marketing, in 2016 was dit nog ruim 82 miljoen euro.

Topman Jitse Groen spreekt van een enorme order- en omzetgroei: 'Maar het was ook een jaar waarin we zwaar investeerden in marketing, onze bezorgservice Scoober en productontwikkeling.' Het aantal bestellingen bij de maaltijdbezorger steeg met 38 procent naar ruim 68 miljoen orders.

Nederland

De omzet van Thuisbezorgd.nl steeg vorig jaar met 35 procent naar 74 miljoen euro. Het aantal orders groeide met 30 procent naar ruim 27 miljoen bestellingen. In januari meldde het bedrijf nog een vertraagde ordergroei in het laatste kwartaal van 2017. In die periode steeg het aantal bestellingen met 25 procent.

Hogere commissie

Takeaway.com kondigde eind vorig jaar aan de commissie die het rekent voor aangesloten restaurants te verhogen. Die wijziging leidt naar verwachting tot 5 procent omzetgroei vanaf 2018.

Marktleiderschap

Takeaway.com is inmiddels in twaalf Europese landen en Vietnam actief. Het bedrijf is al marktleider in Nederland, Polen, België en Oostenrijk. In Duitsland is de maaltijdbezorger al enige tijd verwikkeld in een strijd om het marktleiderschap met Delivery Hero. Oprichter Jitse Groen gaf recent nog aan een fusie tussen beide bedrijven te overwegen. Sinds vorige week is Takeaway.com ook actief in Bulgarije en Roemenië.