Twinkle | Digital Commerce

Ikea ziet kansen als 'Zalando van de meubels'

2019-02-13
1024512
  • 1:06

Ikea zoekt een positie in de platformeconomie: naast de aansluiting bij een nog onbekende grote marktplaats overweegt de woongigant zelf ook een online verkoopplatform op te zetten, waar concurrenten kunnen verkopen.

Het bedrijf voert nog geen concrete gesprekken daarover, maar interesse voor het runnen van een eigen marktplaats is er zeker, vertelt Inter Ikea-ceo Torbjörn Lööf in een interview met de Financial Times.

'Wat zijn de kansen tussen de dominerende, grote, wereldwijde platformen en de bedrijfswebsite? Ik denk dat er veel kansen zijn', aldus de topman. 'Zoals Zalando: ze zijn een soort platform voor mode en kleding. Ik denk dat het een heel interessant gebied is om te verkennen.'

Transformatie

Lööf meldt tevens dat binnenkort een grote proef start met verkoop via een nog nader te noemen welbekende marktplaats, naar verwachting Alibaba of Amazon. Met die laatste partij startte Ikea anderhalf jaar geleden al een verkoopproef. De Zweedse meubelverkoper voert sindsdien allerlei transformaties op online gebied uit en steekt daar veel geld in.

Overigens heeft Ikea al kleinschalige ervaring met een eigen marktplaats: het kocht in 2017 online klusplatform TaskRabbit, een Britse start-up.

Lees ook: 'Ikea blijft verzendkosten rekenen' (11-02-2019)