Twinkle | Digital Commerce

DHL-moeder staakt diverse bezorgexperimenten

2019-02-05
1000561
  • 1:06

Deutsche Post, moederbedrijf van DHL, trekt de stekker uit een aantal technologische bezorgoplossingen, zoals postrobots, drones en levering via 'slimme' kofferbakken.

'De complexiteit van de last mile is vrij hoog, dus de automatisering zal eerst plaatsvinden in gebieden waar het volledige systeem onder controle is: binnen eigen sorteercentra of magazijnen', zegt ceo Frank Appel in een interview met Der Tagesspiegel.

Prijs en vraag

Deutsche Post ziet daarom voorlopig af van dure hightech-pilots: ze zijn erg duur en behoeven nog een aantal innovatieslagen, aldus Appel. Ook stopt het bedrijf met het aanbieden van pakketboxen bij consumenten thuis, omdat de vraag aanzienlijk lager dan verwacht bleek. Slimme deurbellen zijn eveneens geen prioriteit: 'Ook hier is de vraag hoe groot de markt van klanten eigenlijk is die zou deelnemen.'

Deutsche Post blijft wel investeren in de uitbreiding van het aantal pakketkluizen. Daar maakt het bedrijf al zo'n twintig jaar gebruik van: inmiddels staan er zo'n 3.500 in Duitsland.

Toekomstmuziek

Appel denkt dat de markt over enkele decennia wél rijp is voor een hoge mate van automatisering. 'Je zult dan aanzienlijk meer technische hulpmiddelen gebruiken, zoals exoskeletten om zware pakketten te dragen. Misschien worden zelfs kleine, met name hoogwaardige items zoals smartphones door drone afgeleverd.'