Twinkle | Digital Commerce

Ikea investeert in online en boort nieuwe markten aan

2018-10-10
1000562
  • 1:28

Ikea heeft zijn plannen voor de komende jaren gepresenteerd. De Zweedse meubelverkoper wil in 2025 drie miljard klanten bereiken en breidt daarom uit naar elf nieuwe markten.

Dat meldt Ikea in een vooruitblik op zijn jaarrapport. Daarin presenteert de retailer enkele cijfers van boekjaar 2018, dat loopt van 1 september tot en met 31 augustus. De totale verkopen van het bedrijf komen uit op 38,8 miljard euro.

De komende jaren zal Ikea voor het eerst naar Zuid-Amerika uitbreiden, met de franchiseformule ‘Falabella’. Als eerste zijn Chili, Colombia en Peru aan de beurt. Later komen daar Mexico en Puerto Rico bij. Maar ook op andere continenten heeft de meubelverkoper expansieplannen. In het Midden-Oosten heeft Ikea Oman op het oog en ook de Aziatische landen Macau en de Filipijnen staan op de planning. In Europa wil het bedrijf uitbreiden naar Estland, Luxemburg en Oekraïne.

Daarnaast is Ikea bezig om te investeren in online. Sinds het afgelopen jaar kunnen klanten in België, Roemenië en Maleisië ook online shoppen bij de retailer waardoor Ikea in 35 markten online actief is. In het laatste boekjaar werden de webwinkels van Ikea 2,5 miljard keer bezocht. ‘In 2025 hebben we de potentie om drie miljard mensen te bereiken’, verklaart Torbjörn Lööf, ceo van Inter Ikea Group, in het bericht. ‘We gaan nieuwe en meer verschillende manieren lanceren om uit het Ikea-assortiment te kopen, zowel online, op afgelegen locaties en in stedencentra.’

Ikea Place

Ten slotte weet Ikea te melden dat Ikea Place, de AR-app van de meubelverkoper die vorig jaar werd gelanceerd, de op één na meest gedownloade augmented reality app ter wereld is. Met die applicatie kunnen klanten meubels virtueel in hun woning plaatsen.

Meer over Ikea Place lees je in Twinkle 9, die op 20 november verschijnt.