Twinkle | Digital Commerce

Reorganisatie Ikea: keten pusht online

2018-11-21
1000562
  • 1:23

Ikea gooit het roer om. De Zweedse meubelketen schrapt de komende twee jaar wereldwijd 7.500 banen. De pijlen worden nu onder meer gericht op groei van de online activiteiten.

Dat meldt de meubelverkoper in een bericht aan de pers. In Nederland worden 120 banen geschrapt. De ontslagen vallen voornamelijk binnen kantoorfuncties, in het winkelpersoneel wordt niet gesneden. In totaal moeten er 11.500 banen bijkomen. In Nederland komen er ongeveer 50 banen voor terug. De nieuwe banen komen vooral in de afdelingen die zich bezighouden met activiteiten rondom online verkopen. Zo wil Ikea zich in de toekomst meer richten op de ontwikkeling van diensten als levering aan huis, maar ook persoonlijke diensten en stadswinkels.

‘Het winkellandschap transformeert op een schaal en met een tempo die we nog niet eerder hebben gezien’, verklaart ceo Jesper Brodin. ‘We zullen meer nadruk leggen op het verbeteren van onze bestaande winkels en de gelegenheid aangrijpen om ons bedrijf te vernieuwen en opnieuw uit te vinden.’

Nieuwe markten

Ikea, de nummer 23 in de Twinkle100, gaf enkele maanden geleden al aan meer in de online divisie te willen investeren. Tegelijkertijd kondigde de onderneming aan naar elf nieuwe markten uit te breiden. Ikea wil in 2025 drie miljard klanten bereiken. De omzet kwam vorig jaar uit op 38,8 miljard euro.

Bezorgkosten

Op het gebied van thuislevering maakte Ikea in augustus nog een stap. In Nederland werden de bezorgkosten voor pakketbestellingen verlaagd van 4,99 naar 2,99 euro. Het tarief geldt voor artikelen tot een maximum van dertig kilo en een afmeting van 170 x 73 x 53 cm. Daarnaast werkt de keten aan een concept voor de verhuur van meubels.