Twinkle | Digital Commerce

Opkomst shopping apps verhevigt slag om het scherm

2019-02-12
1024512
  • 2:48

De strijd om de mobiele shopper wordt heftiger. Nederlandse consumenten brengen steeds meer tijd door in apps, terwijl het aantal gebruikte apps stabiel blijft.


Waar smartphones voorheen vooral werden gebruikt tijdens de oriëntatiefase, worden ze steeds vaker gebruikt bij de transactie. Eerder vond de daadwerkelijke aankoop via een ander device of in een fysieke winkel plaats. Ook hier spelen apps een cruciale rol.

Tekst: Michiel Henneke

Een en ander blijkt uit de laatste editie van het onderzoek ‘Trends in Internetgebruik’, dat GfK in opdracht van SIDN tweejaarlijks uitvoert. In vergelijking met 2016 steeg het aantal minuten dat Nederlanders gemiddeld per maand doorbrengen in shopping apps op smartphones en tablets met 38 procent (van 112 minuten in 2016 naar 155 minuten vorig jaar). De tijd die doorgebracht werd op mobiele shopping sites daalde juist met 21 procent (van 96 minuten in 2016 naar 76 minuten in 2018). Het mobiel webverkeer komt vooral van smartphones (i.p.v. tablets), de tijd die de telefoonbezoekers op een winkelsite doorbrengen is met een gemiddelde van 2,5 minuut extreem kort te noemen.

App wordt onmisbaar

Gelet op het bovenstaande wordt een eigen mobiele applicatie - of een plek in andermans app, zoals die van bol.com - steeds meer noodzaak wordt voor online retailers. Extra moeilijkheid hierbij is dat het totale aantal apps dat Nederlanders maandelijks gebruiken al een aantal jaar vrijwel gelijk blijft, namelijk tussen de 25 en 30. Gemiddeld hebben Nederlanders nog altijd niet meer dan twee shopping apps op een smartphone of tablet staan. De simpele verklaring hiervoor is dat schermruimte een logische beperking vormt in het aantal apps dat een gebruiker heeft.

Slag om het scherm

De ‘slag om het scherm’ wordt kortom heftiger: steeds meer aanbieders vechten om hetzelfde plekje op het scherm, vooral op de smartphone. De globalisering van de Nederlandse online shopper versterkt dit. Consumenten hebben er namelijk steeds minder moeite mee om online over de grens te winkelen. Zo neemt de app van AliExpress een tweede plek in op de lijst van shopping apps met het grootste bereik, vlak achter koploper bol.com. Ook Wish gooit hoge ogen op deze lijst, met de vijfde plek.

Top-10 mobiele shopping apps

Hieronder vind je de top-10 van de mobiele shopping apps in Nederland, op volgorde van het bereik medio 2018, afgezet tegen de twee jaren ervoor:

Andere spelregels

De komst van grote internationale spelers (met grote marketingbudgetten) verandert de spelregels in de Nederlandse online retail. Voor kleinere aanbieders - voor wie het ontwikkelen van een eigen app een dure aangelegenheid is, los van de vraag of ze voldoende downloads zullen genereren - zal het zaak zijn om op zoek te gaan naar apps van derden waarop ze hun spullen kunnen verkopen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden die bol.com op dit gebied biedt.

Voor de reeds gevestigde namen onder de Nederlandse online winkels zal de app verder aan belang winnen. Een focus op één centraal merk, in plaats van meerdere websites of winkels, is daarvoor belangrijk. Het besluit van Coolblue afgelopen om alle verschillende webshops op één domein te bundelen onder dezelfde merknaam is hier een goed voorbeeld van.

Over Coolblue gesproken: opvallend genoeg wordt zijn app weinig gebruikt, afgaande op de uitkomsten van het Trends in Internetgebruik-onderzoek (pdf). Het bereik lag medio vorig jaar nog niet op één procent (0,8% om precies te zijn), veel kleiner dan dat van de meeste andere topspelers uit de Twinkle100. Daar staat tegenover dat Coolblue wel een top-3 notering scoort als het gaat om het bereik van zijn website op mobiele apparaten, achter bol.com en Ah.nl.

Michiel Henneke is marketingmanager bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).