Ikea zal webshoppers verzendkosten in rekening blijven brengen, omdat levering nu eenmaal geld kost. Maar, zo zegt de topman: ‘We gaan onze meubels nog goedkoper maken.’
De Zweedse woonwinkelketen zag met name de online concurrentie de afgelopen jaren toenemen, zoals van Amazon, Home24 en Made.com. Veel internetaanbieders adverteren met gratis bezorging, maar aan die wedloop doet Ikea niet mee; het biedt schijnvoordeligheid en het is niet eerlijk ten opzichte van fysieke winkelklanten, aldus ceo Jesper Brodin tegen de Vlaamse zakenkrant De Tijd.
‘Gratis leveringen bestaan niet. Niemand brengt spullen écht gratis naar je thuis’, zegt Broding. ‘Ofwel verreken je de kosten in de prijs van je product ofwel reken je een toeslag aan. Wij doen transparant het laatste. (…) Wij hebben besloten dat we niet gaan voor gratis, want dan straffen we de klanten die naar onze winkels komen. Daar zal altijd de laagste prijs te vinden zijn.’
Goedkoper in Nederland
Eind augustus verlaagde Ikea het standaardtarief voor levering in Nederland van 4,99 euro naar 2,99 euro. In België vraagt de keten wel nog 4,99 euro voor pakketten met dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht, in Duitsland zelfs 6,90 euro. Voor zijn click & collect-service vraagt Ikea in ons land 15 euro, in België 19,99 euro.
Sneller leveren
Ikea zegt dus te kiezen voor transparantie. De keten staat voor ‘zijn grootste transformatie ooit’, concludeert De Tijd, als gevolg van de opkomst van e-commerce. De nummer 23 van de Twinkle100 opent steeds meer stadswinkels en schaalt digitaal op. In de online concurrentieslag moet de leversnelheid omhoog.
Brodin wil standaard daags na bestelling gaan leveren (thans: drie tot vier dagen levertijd in Nederland) of zelfs op de dag zelf. Ook heeft Ikea zich ten doel gesteld om in 2025 al zijn meubelen met elektrische voertuigen te leveren. ‘We moeten voor elektrisch rijden kiezen’, aldus de topman. ‘Dat is geen weldoenerij, maar een investering die trager een return oplevert.’ De kost gaat voor de baat uit. ‘Nu is het duur, maar binnenkort is het duur om het niet te doen. Sneller dan mensen denken.’
Lagere prijzen
Ondertussen zal Ikea prijstechnisch nog concurrerender worden, verwacht Brodin: ‘We hebben een enorm groot assortiment dat we zelf ontwikkelen. We zijn de eigenaar van ons product en onze logistiek. Daardoor zijn onze kosten laag. Onze prijzen zullen nog lager worden in de komende jaren.’
Fantastische zet Eindelijk een grote retailer die het wel snapt en eerlijk helder en transparant is. Helaas wil de klant graag belazerd worden want ze kiezen massaal voor dat zogenaamde gratis label bij de grotere online retailers terwijl als ze even verder kijken dan de neus lang is bij de kleinere webshop die wel verzendkosten rekenen vaak gewoon voordeliger uit zijn en zeker als ze meerdere artikelen tegelijk bestellen.
Ik vind dat we het hele gratis verzenden en gratis retour verhaal in EU verband moeten verbieden en de klant open en transparant de werkelijke kosten moeten laten betalen. Dat kan alleen met regulering
Zeker het zogenaamde gratis retour werkt alleen maar enorme onzin retouren in de hand met enorme kosten maar voor eigen milieu waarmee ook hele kleine aankopen van nog geen 2 tietjes worden terug gestuurd.
Het brengt het milieu en de hele maatschappij enorme schade toe door al die extra transportbewegingen en verlies aan arbeid en verpakkingen.
De overheid wil transparantie bij bedrijven zie de gigantische kosten die gemaakt zijn voor die AVG wet en de belachelijke administratiekosten op een administratieve handeling bij een bekeuring maar in het geval van gratis verzenden en gratis retour mag de transparantie ver onder tafel geschoven blijven.