Twinkle | Digital Commerce

PostNL-pakketbezorger neemt meteen retouren mee

2019-01-22
1000562
  • 1:19

Consumenten die een pakketbezorger van PostNL aan de deur verwachten, kunnen nu zonder afspraak hun retouren meegeven.

Met de nieuwe service wil PostNL het aantal vervoersbewegingen naar de supermarkt of winkel om een pakket ter retour aan te bieden verminderen. ‘Duurzaam retourneren’, zoals PostNL de service noemt, is gratis voor consumenten als een pakket over een retourlabel met antwoordnummer beschikt. Indien de webshop geen retourlabel mee heeft gestuurd, kan de klant via de website of app van PostNL een label zelf uitprinten.

Efficiënter

PostNL stelt zich bewust te zijn van de impact die het heeft op de wereld en daarom met dit duurzame initiatief te komen. ‘Het verduurzamen van vervoersbewegingen is daarom een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsstrategie’, verklaart het bedrijf in een nieuwsbericht. Een woordvoerder van het bedrijf verklaart dat PostNL met het initiatief efficiënter wil inspelen op de bestaande vervoersstromen. ´De pakketbezorger staat namelijk al aan de deur om een pakket af te leveren. Dit scheelt extra haalritten en daarnaast ritjes van consumenten naar een PostNL-locatie.'

Hoeveel ritten PostNL bespaart met de nieuwe dienst is volgens de zegsvrouw lastig te zeggen. ‘Wel weten we dat een pakje dat teruggaat met een bezorger die toch al aan de deur staan veruit de duurzaamste manier van retourneren is.’

Ophaaldiensten

In eerdere pilots met verschillende webwinkels zoals bol.com en Zalando haalde PostNL al op afspraak retouren op. Consumenten in Amsterdam en Rotterdam konden eerder ook al een bezorger van PostNL op werkdagen oproepen om een retourpakket op te halen. PostNL geeft aan nog diverse geplande haalservices aan te bieden, waarbij ze retourpakketjes bij consumenten thuis ophalen.