Twinkle | Digital Commerce

Microsoft test eigen slimme supermarkt

2019-01-07
1024575
  • 1:02

Microsoft en launching customer Kroger, de grootste supermarktketen van de Verenigde Staten, testen samen een nieuw supermarktconcept van de techgigant waarbij technologie centraal staat.

Het concept, dat gelijkenissen vertoont met Amazon Go, is ontworpen met het doel de 'klantervaring te herdefiniëren', aldus Microsoft. Dat installeert zijn nieuwe connected store-technologie 'Retail as a Service' in twee pilotwinkels, waar bezoekers onder meer slimme digitale schappen en displays vinden en rondgeleid worden op basis van hun boodschappenlijstje in de app.

Nieuwe norm

'Kroger bouwt een naadloos ecosysteem dat wordt aangedreven door data en technologie om onze klanten gepersonaliseerde voedselinspiratie te bieden', zegt ceo Rodney McMullen. 'Samen zullen we de winkelervaring voor miljoenen klanten bij zowel Kroger als andere retailers wereldwijd opnieuw definiëren en een nieuwe norm stellen voor innovatie in de industrie', voegt Microsoft-ceo Satya Nadella daaraan toe.

Amazon en AH

Ondertussen breidt Amazon zijn slimme supermarkt Go in hoog tempo uit binnen de Verenigde Staten, maar ook daarbuiten: vermoedelijk vestigt het binnenkort de eerste Europese Go in Groot-Brittannië. In Nederland lanceerde Albert Heijn in september zijn eigen kassaloze shop en ontwikkelt daarnaast allerlei digitale toepassingen voor zijn winkels.