Twinkle | Digital Commerce

Flinders lanceert private label

2019-01-07
1244700
  • [nieuws]
  • 1:23

Flinders kondigt aan dit jaar een eigen merk te introduceren. De multibrand retailer in luxe woonartikelen wil daarmee de eigen identiteit verder ontwikkelen.

'Het gaat om producten die we samen met onze leveranciers in vaak beperkte oplage gaan produceren', zegt ceo Geert-Jan Smits. 'Hiermee kunnen we een Flinders-stempel drukken op de meubelmarkt. Uiteraard blijven we de bestaande woonmerken in het luxe segment koesteren, want daar ligt onze passie.'

Limited editions

De nummer 156 van de Twinkle100 bracht vorig jaar al een aantal eigen producties uit, elk onder een aparte merknaam: zo werden designmeubelen gepresenteerd onder de naam Livingstone Design. Komend jaar voegt Flinders daar onder zijn private label exclusieve meubels en gelimiteerde edities van samenwerkende designlabels aan toe.

Smits noemt die ontwikkeling 'noodzakelijk om te kunnen overleven in de woonbranche'. Flinders rapporteert vandaag een omzet van 20 miljoen euro in 2018. Dat betekent een groei van 30 procent ten opzichte van 2017, dat goed bleek voor 39 procent extra omzet. Het afgelopen jaar voegde Flinders onder meer de categorie Duurzaam design toe aan zijn assortiment en konden klanten eveneens gebruikmaken van klusjesdiensten via de woonspecialist.

Uitweg in het margespel

In een uitgebreid interview met Twinkle sprak Smits al van het toewerken naar een eigen merk. 'Het is de enige uitweg in het margespel', zei hij toen. 'Steeds meer producenten verkopen, steeds meer retailers produceren. Het is een dieper liggende trend, de keten is straks zo plat als een dubbeltje. Het is zeker niet de enige richting waarin we willen groeien, maar uiteindelijk moet zo’n 20 procent van ons assortiment uit eigen merken bestaan.’