Twinkle | Digital Commerce

GfK: Online shoppen met smartphone blijft plussen

2019-01-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

Nederlandse consumenten doen nog steeds meer online aankopen met hun smartphone. In 2018 shopte 36 procent met de mobiele telefoon, in 2017 was dit nog 30 procent.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van onderzoeksbureau GfK. Die stelt dat Nederlandse consumenten hun smartphone steeds vaker gebruiken als digitale portemonnee. Zo geeft 27 procent (21 procent in 2017) van de respondenten aan hun mobiel te gebruiken als toegangsbewijs voor musea en concerten. Online bankieren blijkt ook steeds populairder: 58 procent doet hun bankzaken via de smartphone.

Tablet

Waar de smartphone steeds vaker en veelzijdiger voor verschillende functies gebruikt wordt, is dat bij de tablet wel anders. Volgens het bureau gebruikten consumenten vorig jaar de tablet vooral minder voor bankieren en het downloaden van apps. 3 procent van de ondervraagden is van plan om een tablet te kopen. Vorig jaar bleek nog dat het aantal Nederlanders dat hun online aankopen per tablet deed, daalde van 34 naar 32 procent.

Assistenten

Dit jaar staat het bureau ook stil bij de opkomst van virtuele assistenten zoals Google Assistent en Apple Siri. Die laatste is nog het meest bekend bij Nederlanders: 49 procent. Andere assistenten zoals Google Assistent en Amazon Alexa groeien wel sneller in bekendheid. Eind 2017 gaf 23 procent van de Nederlanders nog aan de Google Assistent te kennen. Een jaar later is dit percentage gestegen naar 38 procent. Een logische stijging, aangezien de Google Assistent en Google Home vorig jaar hun intrede maakten in Nederland.

Aan het onderzoek deden 1.188 Nederlanders mee van 13 jaar of ouder die gebruikmaken van internet.

Lees ook: ‘Stijging online aankopen smartphone ten koste van tablet’ (25 januari 2017)