Google lanceert vandaag de Nederlandstalige variant van spraakassistent Google Assistant. Grote Nederlandse retailers en e-tailers pakken uit met de spraakhulp.
Het was al eerder aangekondigd, en sinds vandaag is de lancering van Google Assistent in het Nederlands een feit. 'Google Assistent spreekt niet alleen Nederlands, maar is Nederlands', presenteert de zoekgigant zijn nieuwste feature. De assistent zingt Nederlandstalige liedjes en heeft zich aangepast aan bijvoorbeeld Nederlands voetbal en vertelt het Nederlandse weer. Google Assistent is oproepbaar via meer dan 500 miljoen apparaten.
Bol.com
De komst van de assistent is een kans voor Nederlandse retailers en e-tailers. Zij spelen dan ook massaal in op de komst van de spraakhulp. Zo kunnen consumenten bij bol.com in een pilot producten zoeken met de assistent, door de Google Assistent te openen en 'praat met bol.com' te zeggen. Die pilot duurt 'zeker tot het einde van het jaar', verklaart woordvoerder Marjolein Verkerk aan Twinkle. 'We willen vooral veel ervaring opdoen. Ontdekken hoe onze klanten stembesturing ervaren en de vragen die gesteld zullen worden. Het is niet de verwachting dat alle acht miljoen klanten van bol.com direct gebruikt zullen maken van deze mogelijkheid.' In eerste instantie beperkt de pilot bij bol.com zich tot het adviseren van bijvoorbeeld cadeautips. 'Wellicht wordt dat in de toekomst uitgebreid met echt winkelen of betalen, maar voor nu is het nog te vroeg om daar concreet over te zijn. Eerst een goede start maken.'
'Revolutionaire intrede'
Ook bij Albert Heijn kunnen consumenten middels spraak boodschappenlijstjes samenstellen en op de hoogte blijven van aanbiedingen. Bij elektronicaketen MediaMarkt kunnen klanten naar aanbiedingen zoeken en bestellen. De keten ziet veel kansen in de uitbreiding van de functionaliteit, maar wil de consument vooral eerst meenemen in de wereld van Smart Home. 'Het brede gebruik van televisie, internet en smart devices zijn voorbeelden van revolutionaire intredingen die ons leven veranderen. Het lijkt er sterk op dat we met Smart Home-oplossingen aan de vooravond staan van een volgende revolutionaire intrede', verklaart Ken Fontijn, chief digital officer bij MediaMarkt Nederland.
Supermarkt Jumbo maakt vanaf vandaag eveneens gebruik van Google Assistent. Klanten kunnen bij de super boodschappenlijstjes samenstellen en ook bestellen. Vorig jaar introduceerde de keten al een spraakoptie in zijn bestaande mobiele applicatie. De nieuwe applicatie is volledig in eigen beheer ontwikkeld. 'Steeds meer Nederlanders omarmen de mogelijkheden die voice-technologie te bieden heeft. Zo gebruikt 11 procent van onze klanten de spraak-optie bij het bestellen van hun boodschappen in de bestaande Jumbo app', verklaart Roy van Keulen, directeur marketing.
Wanneer komt mijn pakket?
Niet alleen retailers maken dankbaar gebruik van de mogelijkheden van Google Assistent. Ook bezorgdienst PostNL geeft klanten antwoord via assistent Daan. Zo kun je aan Daan vragen: Wanneer komt mijn pakket? Waar kan ik mijn pakket versturen? Waar is de dichtstbijzijnde brievenbus? PostNL geldt als eerste bezorgdienst die als launching partner samenwerkt met Google Assistent. 'De komende maanden ontwikkelt Daan zich verder en zal hij meer en meer vragen kunnen beantwoorden', aldus product owner chatbots Timo Snoek.
IJsberg
De samenwerkingen van eerder genoemde retailers en bedrijven zijn slechts het topje van de ijsberg. Centraal Beheer, Eneco, Essent, ING, KLM, KRO-NCRV, NOS, NPO, Qmusic, Rabobank, Ritual, Transavia en Unilever. Allemaal hebben ze een zogeheten action op de Google Assistent gemaakt. De action van Unilever heet 'Andrélon’ en is het product van een samenwerking tussen Unilever en Kruidvat. De Andrélon-Action biedt gebruikers de mogelijkheid producten in het online winkelmandje bij Kruidvat te plaatsen. Ook geeft de functionaliteit productadvies en inspireert desgewenst op haargebied (‘Hoe maak je een vlecht?’).
Lees ook:
- ‘Oké Google, doe mij een nieuwe smartphone!’ (Twinkle 6-2018)
- ShoppingTomorrow: 'De kansen van conversational commerce' (26-01-'18)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nederlandse e-commerce in zee met Google Assistent
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.