Twinkle | Digital Commerce

Flinke toename boodschappen- en maaltijdbezorging

2019-01-07
1000562
  • 1:22

Consumenten weten steeds vaker de weg te vinden naar het online winkelwagentje van supermarkten. In 2018 werd ruim 1,4 miljard euro uitgegeven aan bezorging door foodretailers, een toename van 29 procent.

Dat blijkt uit cijfers van FoodService Instituut Nederland(FSIN). Ook de omzet die werd behaald binnen de maaltijdbezorging steeg vorig jaar. 1,7 miljard euro werd er gespendeerd aan de levering van maaltijden door onder meer bezorgplatforms en ketens. Een stijging van 13,4 procent.

De grootste groeier binnen bezorging door foodretailers is online bestelde boodschappen. Die omzet steeg met 39,8 procent naar ruim 1 miljard euro. Drankbezorging steeg met 11,6 procent naar 226,7 miljoen. De omzet die werd behaald binnen versboxbezorging nam toe met 12,5 procent naar 155,3 miljoen euro. Binnen de maaltijdbezorging deden vooral online bezorgplatforms het goed. De omzet binnen dat kader groeide naar 650,9 miljoen euro. Een toename van 24,8 procent.

Het instituut verwacht komende jaren een verdere toename van de uitgaven binnen de online boodschappen en maaltijdbezorging. Vooral ook doordat supermarkten steeds vaker maaltijden verkopen en bezorgen, de zogeheten 'Superant': een kruising tussen supermarkt en restaurant. Onder meer Jumbo en Albert Heijn spelen hierop al in. Die laatste kondigde enkele weken geleden aan meer ruimte te maken voor foodconcepten binnen zijn supermarkten. Ook werkt Albert Heijn binnen zijn AH to go-concept sinds kort samen met Thuisbezorgd.nl.

Systemen

Het toenemende aantal online bestelde maaltijden kent ook een keerzijde. Het FD meldt vandaag dat restauranthouders zich beklagen over de wirwar van bestelsystemen van de verschillende maaltijdbezorgdiensten, zoals Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en Uber Eats. Deze systemen beschikken vaak allemaal over een eigen besturingssysteem, waardoor medewerkers vaak moeite hebben met het behouden van overzicht.