Twinkle | Digital Commerce

‘We laten het niet bij één winkel’

2024-02-09
1000667
  • [interview]
  • 2:05

Online supermarkt Butlon kondigde eind januari aan voor het eerst de stap naar de fysieke retail te maken. Een winkel in de regio Enschede trapt het fysieke avontuur af, maar Butlon mikt op meer: ‘We zouden graag tientallen winkels willen.’

Het bedrijf kreeg al eerder de kans om fysiek te gaan, maar besloot mede vanwege de groei tijdens de coronaperiode nog even een pure player te blijven. Tot nu dus. Het bedrijf van oprichter Alessio Pinna is op zoek naar een geschikte locatie in de buurt van Enschede (of Enschede zelf) om een pilotwinkel te openen. ‘We willen het online aanbod vertalen naar de winkel, bijvoorbeeld door een assortiment aan diepvriesproducten te bieden’, aldus Pinna in gesprek met Twinkle. ‘We zien veel synergievoordelen met het online kanaal. Mogelijk dat we een pick up point aan de winkel toevoegen.’

‘Groeien met de voet op de rem’

Op logistiek vlak moet er nog wel een en ander gebeuren. Nu levert Butlon nog vanuit twee kleinere dc’s, en alleen online. Wil het bedrijf zich meer richten op fysieke retail, dan moet ook op dat gebied veel veranderen. En zo komt het dat het bedrijf niet alleen op zoek is naar een winkelruimte, maar ook een nieuw dc wil openen, dat in totaal drie groter wordt dan de huidige capaciteit. ‘Daarnaast is het beter om alles onder een dak te houden’, aldus Pinna. ‘Twee losse locaties zijn niet ideaal. Je moet namelijk beide locaties los aansturen. Bundel je het, dan scheelt dat veel tijd. Het komt er op neer dat we nu met de voet op de rem groeien.’

Tekst gaat verder onder foto.

En dat laatste is nieuw voor Butlon. Het bedrijf werd in 2017 opgericht als softwareplatform voor restaurants en webshops. Later kwamen boodschappen- en maaltijdbezorging daarbij. Toen tijdens de coronaperiode de vraag naar online boodschappen enorm toenam, besloot Butlon (Butler Online) zich vooral op online boodschappen te richten. Daarbij wil het niet in het vaarwater zitten van grote, gevestigde partijen als Albert Heijn, Jumbo en Picnic. ‘Zij zijn hoger gepositioneerd. Wij behoren meer tot de discounters, hebben goede marges. Online kan dus ook uit bij ons’, vervolgt Pinna.

Maar eerst dus de eerste winkel openen. Butlon mikt op een ruimte van 600 tot 1.000 vierkante meter, en kijkt zoals gezegd verder dan een enkele winkel. ‘We gaan niet een winkel openen om het bij één winkel te laten’, besluit de oprichter. ‘Uiteindelijk willen we toegroeien naar tientallen winkels, verspreid door Nederland.’

Foto: Alessio Pinna.