Maakt jouw bedrijf zich ook schuldig aan geo-discriminatie? Tijd om het te checken, want de nieuwe Europese regelgeving beboet bedrijven die dit (onbewust) doen. Lees in dit artikel wat jij wilt weten over dit fenomeen en wat je eraan kunt doen.
Wat is geo-discriminatie?
Op 3 december 2018 is the Regulation to end unjustified geoblocking ingegaan. Dit is een Europese wetgeving om de online handel binnen Europa te stimuleren. Kort uitgelegd houdt het in dat je geen bezoekers uit andere landen meer uit mag sluiten van het bezoeken van jouw website of andere taalvarianten van jouw website op basis van locatie. Dit fenomeen wordt ook wel 'Geo-discriminatie' genoemd. Dat de Europese Commissie dit onderwerp serieus neemt is wel duidelijk: zo kreeg kledingwinkel Guess recentelijk een boete van bijna 40 miljoen euro.
Wat houdt de geoblocking wetgeving in?
De bezoeker van een website moet volgens deze nieuwe wetgeving vooraf toestemming geven om doorgestuurd te worden naar de taalvariant die op basis van IP of browsertaal bepaald wordt. Als deze toestemming niet gevraagd wordt, of de bezoeker weigert deze toestemming, dan moet de bezoeker dus de opgevraagde taalvariant te zien krijgen. Op zich een logisch verhaal en ook prima in te richten volgens onderstaand voorbeeld:
Een bezoeker uit Frankrijk bezoekt een website in Italië (www.voorbeeld.it). Deze bezoeker moet dan de Italiaanse website voor ogen krijgen. Een andere optie in dit scenario is een tussenpagina of een pop-up met daarin de vraag of de bezoeker de Franse of de Italiaanse website wenst te bezoeken.
Maar hoe gaan we om met .com-domeinen?
Bovenstaand voorbeeld is duidelijk en zou een prima oplossing zijn. Echter werken veel websites met een .com-domein met daaronder subfolders per land. Hoe weet je dan naar welke taal iemand op zoek is die naar je .com-domein gaat? Het lijkt ons niet gebruiksvriendelijk om aan elke bezoeker te vragen welke taalvariant hij/zij wil bezoeken, noch om alle bezoekers naar de Engelse variant te sturen. Wij denken dat onderstaande logica de meest voor de hand liggende is:
Een bezoeker typt de domeinnaam in zonder landvoorkeur (voorbeeld.com) en wordt met een 302 of een 307 redirect naar het betreffende land gestuurd (https://www.voorbeeld.com/nl/). Zodra de bezoeker de keuze maakt via de taalselector om de website in een andere taal te bekijken, wordt er een cookie opgeslagen in de browser waarin deze taalvoorkeur vastgelegd is. Als de bezoeker dan nogmaals op de site komt dan moet deze cookie voorrang krijgen en krijgt de gebruiker dus de taal van keuze te zien.
Helaas schept de wetgeving die Europa heeft uitgebracht hier geen enkele duidelijkheid in. We hebben contact opgenomen met de EU, helaas was de vraag te inhoudelijk en werden we doorgestuurd naar de spokesperson die hiervoor verantwoordelijk is. Daarvan hebben we geen reactie gekregen. Het lijkt er op dat ze bij de EU zelf ook niet weten hoe bovenstaande situatie binnen de regelgeving op te lossen is.
Oopletten met Googlebot
Bovenstaande oplossingen worden vaak via een plugin als WPML voor WordPress ingesteld. Let hierbij op dat je de Googlebot niet uitsluit van de landen waar Googlebot niet vandaan komt. De IP-adressen van de Googlebot komen grotendeels uit Amerika, dus als het verkeerd ingesteld wordt, kan de Googlebot alleen de Engelse variant crawlen. Je kunt dit controleren door in Google Search Console voor alle landen een “'etch als Google' actie uit te voeren.
Krijgt de Googlebot hier een redirect? Zet dan zo snel mogelijk je taalselectie uit, om flinke indexatieproblemen te voorkomen. Zo voldoe je namelijk wel aan de wetgeving, maar kost het je een hoop potentiële klanten. Ook een tussenpagina of pop-up met de vraag of de bezoeker doorgestuurd mag worden kan indexatieproblemen opleveren.
Ik ben hier toch wel benieuwd naar het volgende praktijkvoorbeeld: Bol.com : die hebben site voor Nederland en een site voor Belgie Je kan zonder moeite tussen NL en BE schakelen. Maar van veel producten zit er een prijsverschil in tussen de nl en be site (be site is vaak wat duurder door de hogere verzendkosten). Nu kan je dus als belg wel naar de NL site schakelen maar dan kan je daar als belg zijnde dus veel producten simpelweg niet bestellen. net als je als nederlander bepaalde producten die op de be variant staan niet kan bestellen.
Mag dat dus wel dat als iemand naar een site van andere taal/land wenst te gaan dat je dan weigert om hem te leveren tenzij hij alsnog overschakelt naar de site van zijn taal/land?
mag je dus op bepaalde taalsites weigeren mensen uit bepaalde landen te leveren? Dit is dus wat b.v. op bol.com gebeurd (ik ben daar zelf verkoper en de producten die ik op NL site aanbied kunnen dus voor die prijs niet door be personen gekocht worden en andersom ook niet).
@Daniel Hier spelen 2 dingen: 1. Verzendkosten naar landen hoeven niet gelijk te zijn, je mag best meer verzendkosten leveren naar Belgie als je ook meer kosten maakt. 2. Verzending hoeft niet naar elk land mogelijk te zijn.
In jouw voorbeeld zijn er alleen wel twee landensites. Belangrijk is dat er geen discriminatie is. Als de productprijzen hetzelfde zijn en enkel de verzendkosten verschillen, dan is er sowieso niks aan de hand.
Ook mag een bezoeker niet automatisch naar een landensite doorgeschakeld worden. Dat is niet aan de orde.
Zelf ben ik geen jurist, maar ik vermoed dat wat Bol doet dus wel mag...
@Marcel Bedankt voor je reactie. Prijzen zijn bij bol.com (in elkgeval de producten van externe verkooppartners) allemaal inclusief verzendkosten (of zoals marketingtechnisch verteld wordt: gratis verzending). Productprijzen kunnen wel degelijk afwijken. als op bepaalde producten er in b.v. Belgie minder concurentie is kan het zijn dat de prijzen op de site (een stuk) hoger zijn. zeker aangezien er veelal repricers gebruikt worden die de prijs automatisch bepalen op basis van de hoeveelheid en de prijs van de concurentie. Standaard sturen we de prijzen naar begische account door met een toeslag van 2,90 euro (het verschil in de verzendkosten + de commissie die we aan bol betalen over dat verschil). maar daarna bepaald de software of de prijs in Belgie niet nog eens b.v. 5 euro extra omhoog kan. een product via de NL taal zou dus zo een 8 euro goedkoper kunnen zijn, maar dat kan die Belgische klant dan toch echt niet bestellen, die zal via de be taal dat duurdere product moeten kopen.
Hoi Daniel, Allereerst een heel interessante case.
Zoals al aangegeven ben ik geen jurist. Ik moet daarbij een kleine rectificatie doen. Ik gaf aan dat productprijzen niet mochten verschillen. Daarmee bedoelde ik dat je een Belgische consument geen andere prijs mag opleggen dan een Nederlandse consument (op dezelfde website). Je mag wel andere prijzen hanteren op andere websites. Kortom prijsdifferentiatie mag wel, prijsdiscriminatie mag niet.
Daarbij mag je weer niet de Belgische consument automatisch zonder bericht doorsturen naar de Belgische site zodat hij de prijzen niet ziet die in Nederland gelden. Ook mag je wel het levergebied per website beperken.
Natuurlijk is de uiteindelijke feitelijke situatie wel dat een Belgische consument een andere prijs betaalt dan een Nederlandse. Dat is naar mijn idee niet wenselijk vanuit het doel van de wet, maar juridisch (waarschijnlijk) geen discriminatie. Wel een rare situatie natuurlijk, op dezelfde website mag je geen andere prijzen/voorwaarden hanteren. Maar met verschillende website creëer je feitelijk dezelfde situatie en mag het wel.
Ik vind dit ook raar, dus ik zal vragen aan een bevriende jurist om hier nog even te kijken of ik wat over het hoofd zie. Ik vermoed alleen dat het team van Bol ook goede juristen in huis heeft en dit heeft uitgezocht.
Wel is de wet natuurlijk tamelijk nieuw. Jurisprudentie in de toekomst kan zorgen dat juristen de wetgeving anders gaan interpreteren...
@MarcelBedankt wederom. ben wel benieuwd hoe die jurist er over denkt. Bij bol.com is het feitelijk maar 1 site en niet 2 verschillende sites. het is immers beide bol.com maar als je voor Belgie kiest worden er enkel iets andere gegevens zichtbaar.De vraag is dus wat juridisch als "andere site" gezien wordt. is dat als je van .nl naar .be site egstuurd wordt? of is dat het al als je afhankelijk van je taalinstelling op dezelfde site andere informatie te zien krijgt?Overigens zou ik niet durven zeggen dat Bol.com goede juristen in dienst heeft, is wel meer wat niet klopt.B.v. producten die op maat gemaakt zijn, hygienisch van aart zijn en andere zaken waarvoor afwijkende retourvoorwaarden gelden zoals b.v. hygiene producten die na verbreken van verzegeling niet retour mogen worden op bol.com gewoon aangegeven als zijnde: 30 dagen gratis retour sturen en nergens vermelden ze dat voor die producten afwijkende retourvoorwaarden gelden. dat kan je enkel terugvinden in de aanvullende retourvoorwaarden die verstopt zijn op de pagina van externe verkopers.Pas als de klant het retour meld krijgt die de melding: dit mag niet retour als zegel verbroken is en zijn er veel boze klanten omdat op de bol site staat dat alles gewoon 30 dagen gratis retour mag.