De Europese Commissie heeft het Amerikaanse modemerk Guess een boete van bijna veertig miljoen euro opgelegd voor geoblocking.
Guess zou aangesloten retailers in Europa contractueel verbieden om online over de grens te verkopen en online te adverteren. Dat is tegen de nieuwe regels omtrent geoblocking, die per 3 december zijn ingegaan. ‘Met deze overeenkomsten kon de onderneming kunstmatig hoge prijzen in stand houden, vooral in Centraal- en Oost-Europese landen. Daarom straffen we Guess voor dit gedrag’, verklaart EU-commissaris Margrethe Verstager.
Matje
De boete zou in eerste instantie bijna twee maal zo hoog zijn. Maar omdat Guess een aantal eerdere overtredingen met betrekking tot advertenties opbiechtte, is een deel kwijtgescholden. Vorig jaar werd Guess ook al op het matje geroepen wegens oneerlijke verkoopafspraken.
Lees ook: ‘Verbod op geoblocking: hoe zat het ook alweer?’ (30-11)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
EU beboet Guess om geoblocking
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.