Twinkle | Digital Commerce

ACM toezichthouder geoblocking

2019-02-22
1000562
  • 1:17

De Autoriteit Consument en Markt(ACM) is aangewezen om toezicht te houden op de nieuwe regels omtrent geoblocking.

Indien een webwinkel, of welke onderneming dan ook, de regels van geoblocking overtreedt, kan de ACM ze per geconstateerde overtreding met maximaal 900.000 euro beboeten. De ACM kan alleen in Nederland gevestigde ondernemingen straffen. Indien een overtreding van een buitenlandse onderneming bij de autoriteit terecht komt, zal deze samenwerken met andere aangewezen toezichthouders in Europa.

Geen onderscheid

Het verbod op geoblocking ging begin december van kracht. Volgens die regels mogen ondernemingen geen onderscheid meer maken tussen consumenten uit verschillende landen. Zo moet een klant uit Duitsland dezelfde prijs voor een artikel kunnen betalen als een Nederlandse consument. In het verleden gebeurde het weleens dat bijvoorbeeld een buitenlandse consument die wilde shoppen bij een Nederlandse webwinkel, doorgeleid werd naar een buitenlandse variant op die site. Op die sites werden de producten vaak voor een andere prijs aangeboden, bijvoorbeeld omdat die prijs beter bij die markt paste. Dat mag nu niet meer.

De ACM roept consumenten en ondernemers op een melding te maken wanneer zij vermoeden dat een bedrijf een dergelijke overtreding begaat.

Guess

Eind vorig jaar beboette de Europese Unie het Amerikaanse modemerk Guess nog voor het overtreden van de geoblocking-wet. Aangesloten retailers zouden bij Guess contractueel vast moeten leggen dat ze niet over de grens verkopen en adverteren. Dit leverde het merk een boete van omgerekend veertig miljoen euro op.

Lees ook: 'Verbod op geoblocking, hoe zat het ook alweer?' (30 november 2018)