Twinkle | Digital Commerce

Verbod op geoblocking, hoe zat het ook alweer?

2018-11-30
1000562
  • 2:16

Vanaf aanstaande maandag 3 december gaat de verordening geoblocking van kracht. Wat zijn de belangrijkste gevolgen voor de webwinkelier, en waar moet je op letten? We zetten de details nog even op een rij.

Voor webwinkeliers houdt geoblocking in dat online klanten verhinderd worden om op dezelfde wijze aankopen te doen in een buitenlandse webwinkel als klanten uit het thuisland. Een persoon uit bijvoorbeeld Frankrijk moet op dezelfde wijze in een Nederlandse webwinkel kunnen shoppen als een Nederlander. In de praktijk blijkt dit vaak niet op deze wijze te verlopen. Buitenlandse consumenten worden bijvoorbeeld vaak gedwongen om een product op een andere versie van de webshop aan te schaffen. Versies die vaak andere, hogere prijzen hanteren. Op basis van IP-adressen worden consumenten automatisch doorgestuurd naar aangepaste webshops voor dat land, bijvoorbeeld webwinkel.fr in plaats van webwinkel.nl. Om deze discriminerende praktijk een halt toe te roepen, besloten de Europese Commissie, de Europese Raad en het Europees Parlement in november 2017 tot het verbod op geoblocking.

Het verbod, dat alleen geldt voor EU-lidstaten, heeft verstrekkende gevolgen voor webwinkeliers. Zij mogen immers geen verkoop aan klanten weigeren op basis van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging. Direct doorsturen van de buitenlandse consument naar een aangepaste webshop mag dan ook niet meer. Hiervoor moet toestemming worden gevraagd aan de klant. Bijvoorbeeld door een pop-up scherm toe te voegen. Daarnaast moet de buitenlandse klant altijd de mogelijkheid worden geboden om op de originele plaats van bestemming te komen.

Prijs

Hoewel webwinkels consumenten uit andere EU-lidstaten dus niet zomaar andere prijzen mogen voorschotelen dan klanten uit het thuisland, behouden ze wel vrijheid om ‘op niet-discriminerende basis’ verschillende prijzen en voorwaarden te hanteren. Ze mogen dus nog wel dezelfde producten voor een andere prijs aanbieden in verschillende webshops, maar de buitenlandse consument moet altijd de optie hebben om voor de prijs te kiezen die op de originele webshop staat.

Betaalpassen

Tot slot verandert er ook het één en ander op het gebied van het aanbieden van betaalmogelijkheden. Een Nederlandse webshop mag bijvoorbeeld zijn betaalopties niet uitsluitend voor Nederlanders beschikbaar maken. Dit betekent niet dat voor ieder EU-lid een aparte betaalmethode moet worden toegevoegd. Want zoals valt terug te lezen in de verordening, zijn handelaren niet verplicht om voor elke EU-lidstaat een betaalmethode aan te bieden. Maar als een webwinkel een Nederlandse Maestro-kaart accepteert, mogen Maestro-kaarten uit andere EU-lidstaten niet worden geweigerd.

Het verbod op geoblocking gaat niet alleen over verkopen via het internet. Ook gelden de regels voor de digitale dienstverlening, zowel voor de zakelijke als particuliere markt. Uitzondering op de regel zijn producten en diensten waar een auteursrecht voor geldt. Het gaat hierbij om diensten zoals Netflix en Spotify.

Bovenstaande gevolgen van het verbod op geoblocking voor webwinkeliers zijn slechts enkele voorbeelden. De volledige Verordening met alle nieuwe regels is hier terug te vinden.

Lees ook: 'Verbod op geoblocking: goed voor de webwinkelier?' (Twinkle 1-2018)