Twinkle | Digital Commerce

Keuzes maken bij het merk

2018-11-15
1000562
  • 1:46

‘Hoe bind je klanten voor een langere periode als je product betrekkelijk kort nodig is?’ vroeg de redactie van Twinkle aan Dylan van der Heij, marketingmanager van Ukje.nl.

Tekst: Dylan van der Heij

Ik geloof er niet in dat een merk of retailer leeftijdsgebonden is – behalve in combinatie met bepaalde wetten natuurlijk. Je bepaalt zelf assortiment, marketingstrategie en doelgroep. Maar uiteindelijk bepaalt de consument of er een match is, of er interesse ontstaat in jouw product en of er een aankoop plaatsvindt. De kunst voor een merk of retailer is volgens mij om voldoende aanbod te hebben en keuzes te maken die bij het merk passen.

Body & Fit bijvoorbeeld, mijn vorige werkgever, ging naast het reeds beschikbare assortiment ook accessoires en kleding aanbieden. De core doelgroep was de bodybuilder. Maar door sapcentrifuges en superfoods op te nemen in de collectie sprak de webshop opeens ook de niet-sportschoolbezoekers en foodies aan. Inmiddels werk ik bij Ukje.nl, waar we we baby’s aan comfort helpen, de ouders aan een mooie stoel en gemak, de opa’s en oma’s aan een mooi cadeau. Het fijne aan kids is dat ze groeien. De meubels groeien vaak mee, dus zorgen wij bij elk groeimoment voor de juiste hoes.

En hoe verbind je de consument aan je merk? Door naast te verbazen en te informeren ook te inspireren. Veel retailers vinden dit erg moeilijk of simpelweg niet belangrijk. Het kost tijd, heeft geen directe winback en is onmeetbaar. Daarom gebeurt dit vaak via mediapartners of gebeurt het gewoon niet. In mijn visie staat op dit moment inspireren gelijk aan ‘streven naar groei’. Dus ga je voor groei? Inspireer! Laat consumenten zien waarom ze jouw product nodig hebben. Laat het ze digitaal ervaren. Maak het relevant door gebruik van data en bezoek- en/of aankoopgedrag. Zorg dat ze je niet vergeten! En nee, dat is niet alleen voor de Twinkle100-partijen. Werk samen met content generators zoals influencers en verrijk je e-mailmarketingstrategie met kennis uit je AdWords-campagnes. Kies slim en ga! Get creative & enjoy.

Dylan van der Heij is marketingmanager van Ukje.nl. Hij draagt de pen voor de volgende column over aan Niels Werdekker, digital marketingmanager van Body & Fit.