Twinkle | Digital Commerce

Intergamma omzeilt online marktplaatsen bij omnichannel-strategie

2018-11-05
980551
  • [nieuws]
  • 1:29

Het merendeel van Intergamma's klantenbestand raadpleegt de website van Gamma of Karwei, voorafgaand aan een winkelbezoek: maar liefst acht op de tien klanten die veel gaat besteden, oriënteren online.

Dat vertelt ceo Harm Jan Stoter bij BNR Nieuwsradio. 'Zeker wanneer klanten van plan zijn een grotere aankoop te doen, kijken ze eerst op de website. We hebben op dit moment zelfs online meer klanten dan in de winkel. Via de site oriënteren zij zich op producten of kijken ze of die op voorraad zijn. Pas daarna gaan ze naar de winkel.'

Overigens ziet Stoter die wisselwerking ook omgekeerd plaatsvinden. 'Klanten die zaterdag in de winkel geweest zijn, nemen daar bijvoorbeeld kennis van een lopende actie in raamdecoratie. 's Avonds zitten ze achter de computer, dan wordt er besloten en besteld. Dat is omnichannel.'

Omnichannel-kampioen

Met een online omzet van 69,1 miljoen euro bezet Intergamma de 29e plaats in de meest recente Twinkle100. Volgens Stoter wil het bedrijf de 'beste omnichannel van de Benelux' worden. Daarvoor introduceerde Intergamma onder meer een reserveeroptie en een chatfunctie. Na de overname van het aandeel van zijn grootste franchisenemer, de Van Neerbos Groep, kwam begin dit jaar voor de retailer de weg vrij om daarnaast miljoenen te investeren in de ontwikkeling van online activiteiten.

Op eigen kracht

Die weg bewandelt Intergamma expliciet niet via aansluiting bij andere online platforms, zoals bol.com of Alibaba: dat doet de retailer liever zelf, benadrukt Stoter. 'Ik ga niet betalen om producten via bol.com te verkopen. Onze merken staan zelf krachtig genoeg in de markt. We runnen één van de grootste sites in Nederland.'

Lees ook: 'Klantreizen voor klussers' (Twinkle 10-2017)