Twinkle | Digital Commerce

ACM waarschuwt opnieuw voor online nepshops

2018-11-06
1024512
  • [nieuws]
  • 1:04

Nog steeds worden consumenten met regelmaat de dupe van oplichters die via sociale media artikelen te koop aanbieden in de vorm van nepshops. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) start vandaag een nieuwe campagne om daarvoor te waarschuwen.

De organisatie, die een jaar geleden dezelfde boodschap bracht en een Online Shop Check als handvat bood, benadrukt het belang van achteraf betalen en reviews checken.

Vluchtig kanaal

'Als je iets koopt via social media, moet je extra goed opletten. Het medium is vluchtig', zegt waarnemend directeur Consumenten Evert Jan Hummelen. 'Dit maakt het aanbod en de aanbieder ook vluchtig. Mocht je verhaal willen halen, dan weet je soms niet bij wie. Met onze campagne waarschuwen we consumenten hiervoor.'

Offline halen

Ondertussen leveren diverse instituten strijd tegen de oprukkende nepshops. In Nederland zijn naar verwachting 25.000 tot 35.000 malafide webwinkels actief, die vaak sociale media inzetten bij hun praktijken. De Consumentenbond publiceerde deze zomer een 'zwarte lijst' met namen van 2.000 shops. Hoewel een groot deel daarvan offline gehaald is, betreft het volgens de waakhond nog steeds het topje van de ijsberg.