Twinkle | Digital Commerce

Ahold Delhaize zet in op AI met samenwerking AIRlab

2018-04-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Ahold Delhaize gaat samenwerken om AI beter in te zetten in de retail. Dat doet het middels het AIRlab; het eerste lab in het sinds gisteren geopende Innovation Centre for Artificial Intellegence(ICAI) in Amsterdam.

Het nieuwe centrum, een initiatief van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam, werkt in het AIRlab samen met Ahold Delhaize dochters bol.com en Albert Heijn. Daarin gaan zeven promovendi onderzoek doen naar maatschappelijk verantwoorde algortimes voor het doen van aanbevelingen voor consumenten en naar AI-technologie voor het managen van goederenstromen. De onderzoeken vinden plaats bij bol.com en Albert Heijn. 

Bol.com

Concreet betekent dit voor bol.com dat de studenten onderdeel worden van het bol.com data science team en daarin onderzoeken hoe middels AI de presentatie van het assortiment van bol.com nog slimmer kan worden vormgegeven, gesorteerd en geclassificeerd. Ook het verbeteren van (spraakgestuurde) zoekopdrachten wordt onderzocht. 

'Ahold Delhaize, Albert Heijn en bol.com kijken uit naar de samenwerking met ICAI. AI biedt eindeloze mogelijkheiden voor de retailindustrie en de consument. Met deze samenwerking willen we onze lopende intitiatieven verder ontwikkelen en leren hoe AI ingezet kan worden om onze klanten beter te bedienen', vertelt Frans Muller, de nieuwe topman van Ahold Delhaize.

Lees ook: 'Bol.com heeft geen klanten, klanten hebben wel bol.com' (Twinkle 4 2018)