Twinkle | Digital Commerce

Consument besteedt 923 euro online in eerste halfjaar 2018

2018-09-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:58

Online kopers besteedden gemiddeld 923 euro per persoon in de eerste zes maanden van dit jaar: een stijging van 7,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor.

In het eerste halfjaar van 2017 gaf de gemiddelde online koper nog 857 euro uit, volgens GfK, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL. Niet alleen het nominaal bestede bedrag, maar ook het aantal aankopen per hoofd groeide in het eerste halfjaar van 2018: van 7,4 naar 8,2.

Vanmorgen licht GfK-onderzoeker Danny van den Burg de zojuist verschenen monitor toe in een vraaggesprek met Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen op het podium van Shopping Today (Utrecht, DeFabrique). Met Twinkle blikte Van den Burg onlangs vooruit en wees daarbij op groeiende brancheverschillen.

Jaarverwachting omlaag

Maar liefst 91 procent van alle Nederlanders van vijftien jaar en ouder kocht in die periode bij een webwinkel. Met z’n allen deden we 105,6 miljoen aankopen, goed voor 11,83 miljard euro: een stijging van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen er nog 10,66 miljoen euro over de digitale toonbank ging. Uit de nieuwste monitor blijkt dat de verwachtingen voor de totale online bestedingen in 2018 omlaag geschroefd zijn: de eerdere schatting van 26,3 miljard euro is bijgesteld naar 25 miljard euro.

Producten versus diensten

In de eerste zes maanden van dit jaar groeiden online productbestedingen – t.w.v.  6,75 miljard euro – met 14 procent twee keer zo hard als de online verkoop van diensten (5,08 miljard, 7 procent groei). ‘Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 66,2 miljard euro, dan bedraagt het online aandeel van 6,75 miljard aan productverkopen inmiddels 10,2 procent, tegenover 9,2 procent in HY1 2017’, rekent Jongen voor.

Branches

Grote winnaar bij de groeicijfers blijkt de productcategorie Food: die kende in het afgelopen halfjaar een stijging van 39 procent. Gisteren gepubliceerde cijfers van het CBS wezen op eenzelfde trend, waarbij Nederlanders op het gebied van online boodschappen doen zelfs koplopers op Europees niveau zouden blijken. Na food volgen – met afstand – branches Health & Beauty met 22 procent groei, Schoenen & Personal Lifestyle met 21 procent en Telecom en Speelgoed met ieder 18 procent in de plus.