Bol.com is met afstand de grootste webwinkel in ons land, leert de nieuwe Twinkle100. Met 1.220.000.000 euro aan Nederlandse omzet vorig jaar, blijft het bedrijf Coolblue en Zalando voor. TUI Nederland is de grootste online reisverkoper.
Jaarlijks rangschikt e-commerce vaktitel Twinkle de online topverkopers in Nederland naar omzet. De elfde editie van de Twinkle100 is vanochtend gepresenteerd in DeFabrique in Utrecht, waar Shopping Today plaatsvindt.
In de publicatie staan de 250 grootste online retailers en de 25 grootste online reisverkopers in ons land. Daarmee is de Twinkle100 uitgebreider dan ooit. Samen boekten deze 275 bedrijven ruim 15,8 miljard euro internetomzet vorig jaar, een kleine duizend euro per hoofd van de Nederlandse bevolking dus.
Online retailers
Voor het eerst staat een bedrijf met meer dan een miljard euro omzet genoteerd in de Twinkle100: lijstaanvoerder bol.com. In de top-10 van online retailers heeft Zalando de derde plaats overgenomen van wehkamp. The Learning Network (voorheen Van Dijk Educatie) streeft Amazon voorbij. De Bijenkorf maakt zijn entree in de top-10, waar Blokker Holding uit is gezakt.
De top-10 van online retailers in Nederland:
Reisverkopers
Uit het onderzoek blijkt dat er 250 online productverkopers zijn met ten minste 5 miljoen euro aan webomzet in Nederland. ‘Interessant is dat veel online retailers ook één of meerdere winkels hebben’, zegt Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle. ‘De fysieke winkelstraat heeft zijn weg naar internet gevonden, maar we zien het ook andersom. Het aantal buitenlandse webwinkels dat zich op Nederland richt neemt toe, maar het leeuwendeel van de online markt is in handen van hier gewortelde spelers, heel anders dan bijvoorbeeld in België. In ons andere buurland Duitsland is Amazon de onbetwiste marktleider, hier moet het bedrijf zes andere spelers voor zich dulden.’
Op een aparte lijst brengt Twinkle ook de 25 grootste online reisverkopers in beeld. Deze wordt voor het eerst aangevoerd door TUI Nederland, met 630 miljoen euro internetomzet in Nederland vorig jaar. KLM volgt met 610 miljoen euro aan binnenlandse verkopen op klm.com, Travix (o.a. CheapTickets.nl en Vliegwinkel.nl) bezet plek 3 met 510 miljoen euro.
Hogeschool van Amsterdam
Voor deze Twinkle100 heeft de redactie samengewerkt met de Hogeschool van Amsterdam: het Centre for Market Insights van de hogeschool heeft het onafhankelijke onderzoek gecoördineerd. De grootste webdomeinen zijn door studenten aan een contentanalyse onderworpen, waarmee betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken werden geïnventariseerd.
SimilarWeb, MeasureWorks en Scooperz verrijkten de Twinkle100 met data over respectievelijk traffic, performance en social media. In de Twinkle100 is ook nog veel andere informatie over genoteerde bedrijven en leveranciers te vinden.
Wat valt er precies te lezen per vermelding in de Twinkle? Ben er niet echt bekend mee. Is er een inkijkexemplaar beschikbaar. Laten we zeggen een pdf van 5 pagina's ofzo om een beeld te vormen?
Beste Pim, in de Twinkle100 vind je namen, omzetten en posities van de grootste 250 online retailers en de 25 grootste online reisverkopers in Nederland. Alle profielen zijn voorzien van een tekst over het bedrijf, de branche waarin het actief is, de belangrijkste domeinnaam en een afbeelding van de site. Ook is van alle bedrijven aangegeven vanwaar de online activiteiten worden aangestuurd en wie er verantwoordelijk is voor e-commerce. Van de top-100 retailers en top-25 reisbedrijven staan ook betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken vermeld, plus informatie over traffic, performance en social media accounts. Verder vind je (mits opgegeven) de namen van leveranciers en andere informatie in de profielen terug, plus data-analyses over alle bedrijven heen. Een voorbeeldpagina vind je hier: https://twinklemagazine.nl/dossiers/twinkle100/Twinkle100-2018-voorbeeldpagina.jpg
Bij de meeste data velden in de editie van 2017 stond echter iets in de trant van "niet bekend". Hierdoor was het voor mij geen waardevol boekwerk.
De opgaveafhankelijkheid bestaat alleen bij de leveranciersdata en wat andere gegevens over o.a. startdata en omzet. Ik herhaal, voor de duidelijkheid: alle profielen zijn voorzien van een tekst over het bedrijf, de branche waarin het actief is, de belangrijkste domeinnaam en een afbeelding van de site. Ook is van alle bedrijven aangegeven vanwaar de online activiteiten worden aangestuurd en wie er verantwoordelijk is voor e-commerce. Van de top-100 retailers en top-25 reisbedrijven staan ook betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken vermeld, plus informatie over traffic, performance en social media accounts.Zie de voorbeeldpagina (gedeelten waarvoor we bedrijven om input vragen nu geel omkaderd): https://twinklemagazine.nl/dossiers/twinkle100/Twinkle100-2018-voorbeeldpagina2.jpg
Omzet van meer dan 1 miljard van Bol.com is niet reëel. Derdenomzet is geen omzet.