Welke trends en ontwikkelingen kenmerken de e-commerce markt anno 2018? GfK’s Retail Sales Lead Danny van den Burg vangt ze in cijfers en onthult die op 20 september tijdens Shopping Today. Met Twinkle blikt hij vast vooruit.
Binnenkort verschijnt de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor met cijfers over het eerste halfjaar van 2018. Wat daarin allereerst opvalt, zijn de verschillen in groeipercentages per branche, merkt Van den Burg op. ‘De afgelopen jaren laat de e-commerce sector in zijn geheel een forse groei zien, offline retail groeit daarentegen zeer beperkt of niet. We zien binnen online verkoop wel grote verschillen tussen de diverse branches. Neem bijvoorbeeld twee uitersten: in de media & entertainment-sector wordt inmiddels meer dan de helft online besteed, anderzijds blijft food & near food steken op zo’n vier procent.’
Snelle en langzame groeiers
Desondanks laat de food en nearfood sector, die momenteel het kleinste online aandeel heeft, wel de sterkste groeicijfers zien, benadrukt Van den Burg: ‘Daar zit de meeste ontwikkeling. Niet alleen zijn traditionele retailers als Albert Heijn en Jumbo er flink mee bezig, ook nieuwe partijen als Picnic breiden continu het marktgebied uit. Dat draagt stevig bij aan de groei in dat segment.’ Een andere sterke stijger is de sector Health & Beauty, die gelinkt is aan FMCG. Ook de groten worden langzamerhand groter: ‘In fashion is het aandeel van e-commerce sowieso al best fors, in 2017 werd al bijna een derde van de schoenverkopen en 23 procent van de kledingbestedingen online gedaan. Daarin zien we nog steeds een forse ontwikkeling, ook in het eerste halfjaar van 2018.’ Een ander groeisegment waar veel ontwikkeling in zit, is de telecomsector.
Schermen worden groter
Niet alleen in online verkopen zelf, maar ook in faciliterende factoren zit beweging. Van den Burg noemt als voorbeeld de grootte van schermen van mobiele apparaten. ‘Een belangrijke driver voor online verkoop is het winkelen via de mobiel. Grotere schermen zorgen ervoor dat online bestellen gemakkelijker wordt. Op een kleiner scherm zie je minder goed wat je koopt, dan zijn de plaatjes te klein of onduidelijk - dat is overigens één van de vaakst opgegeven redenen om niet online te shoppen. De helft van alle Europeanen heeft een mobiel scherm tussen de 5 en de 5,5 inch, daar zit weinig ontwikkeling in - het aantal schermen dat groter is dan 5,5 inch, groeit in Europa met ruim 80 procent!’
China versus Europa
China loopt in die ontwikkeling duidelijk voor ten opzichte van Europa, blijkt uit onderzoek van GfK. ‘In Europa had in 2017 twintig procent van de verkochte smartphones een groot scherm, in China maar liefst 56 procent. Wij hebben respondenten in Europa en in China gevraagd hoe belangrijk hun mobiel was bij het doen van online aankopen. Bij 31 procent van de Europeanen blijkt dat de meest belangrijke shopping tool, tegenover 80 procent van de Chinezen. Een duidelijk verband!’
Danny van den Burg is één van de keynote sprekers op Shopping Today. In gesprek met Wijnand Jongen vertelt hij meer over de laatste ontwikkelingen in e-commerce. Op het hoofdpodium staan 20 september ook Sylvain Querne (Facebook), Olivier van Duijn (Marktplaats) en Boukje Taphoorn (bol.com). Check hier het volledige programma.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
GfK bij Shopping Today: ‘Grote brancheverschillen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.