Decennialang stond hij aan het roer van The Badge Company, bekend van onder meer Voetbalshop.nl: Roland Heerkens. In 1977 richtte hij het bedrijf op, deze week presenteerde hij een boek over 40 jaar Badge: Randzaken als hoofdzaak.
In zijn boek gaat Heerkens uitgebreid in op de perikelen bij Badge. Zo ook over het prille begin, dat allerminst soepel verliep. ‘Veertig jaar geleden bestond de hele merchandise markt nog niet: het vermarkten van images van derden. In Hollywood kocht ik bijvoorbeeld de filmrechten van Star Wars en dan mochten we merchandising verkopen met de afbeelding van Star Wars. Daar komt het op neer’, vertelt Heerkens in gesprek met Twinkle over de aard van zijn business.
E-commerce
Toen in 1996 internet opkwam, was Heerkens een van de eersten die stappen durfden te zetten in de toen nog onbekend e-commerce markt. ‘Ik heb mij toen aangesloten bij Prodigy, dat was de eerste Amerikaanse Internet Service Provider, en via hen en de telefoonlijn ben ik internet gaan ontdekken. Met als resultaat dat ik de belangrijkste domeinnamen als eerste kon vastleggen. Waaronder Fanshop.com, Fanshop.nl en Voetbalshop.nl. Het heeft heel lang geduurd alvorens de investeringen in de webshop en de marketing zich uit gingen betalen.'
De potentie die we in 1996 zagen, betaalde zich pas na 2010 uit.
'De industrie had veel tijd nodig om op de nieuwe mogelijkheden in te spelen. Maar na lange tijd is het uiteindelijk toch gebeurd.’ Voetbalshop trekt nu in drie landen meer dan vijftien miljoen bezoekers per jaar en verwacht dit jaar een omzet van 25 miljoen euro te behalen.'
Diversiteit
Volgens Heerkens is er in de loop der jaren wel wat veranderd in de merchandise markt. ‘De hele merchandising is niet meer wat het geweest is. Het media aanbod, vroeger een paar tv-kanalen, is inmiddels door het grote aanbod aan kanalen en nieuwe media zoals Facebook, Instagram en Twitter dermate versplinterd dat rages steeds minder voorkomen. Voetbalshop maakt ondertussen juist gebruik van die nieuwe mogelijkheden.’
Wereldkampioen, of toch niet?
In zijn boek gaat Heerkens, die in 2012 op de cover van Twinkle sierde, ook in op zaken die minder goed zijn gelukt. Zoals het ‘fiasco’ tijdens de finale van het wereldkampioenschap voetbal in 2010 in Zuid-Afrika. ‘Nederland speelde voor de derde keer een finale van een WK en onder het motto "driemaal is scheepsrecht" hebben we in samenspraak met TNT klanten een t-shirt laten bestellen met Holland World Champion erop gedrukt. Ze konden het shirt bestellen op basis van if win, wat inhield dat als Nederland wereldkampioen zou worden, ze de volgende dag hun t-shirt in huis zouden hebben. Dat was een ongelooflijke organisatie, want het betekende na de wedstrijd drukken en via TNT uitleveren. Meer dan tienduizend bestelde oranje shirts lagen klaar, maar het feest ging weer niet door. Robben vond de teen van de Spaanse doelman Casillas tussen hem en het doel en we konden niets anders doen dan de volgende dag tienduizend mensen hun geld terugstorten. Mocht België dit jaar de finale van het WK halen dan gaan we uiteraard shirts met Belgium World Champion aanbieden. Want handel is handel toch?’
Heerkens verkocht in 2013 61 procent van The Badge Company aan investeringsmaatschappij TOP van Bas Perik (voormalig Booking.com). Sinds 2016 is hij teruggetreden als directeur. Hij is nog betrokken als voorzitter van de Raad van Advies. Een functie die hij tot 1 oktober van dit jaar zal uitvoeren.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Rages komen tegenwoordig nog amper voor’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.