Vanavond om 21:00 uur trappen gastland Duitsland en Schotland het Europees Kampioenschap 2024 af. Bij webshops die gespecialiseerd zijn in voetbalkleding en – accessoires is de EK-gekte echter al wat langer losgebarsten. Sterker nog: het is lang geleden dat het zó druk was rond een toernooi: ‘De toeloop is opvallend.’
Voorafgaand aan het toernooi spreken we met Roland Heerkens van Badge Group, bekend van Voetbalshop.nl en ceo Willem Koopmans van Passa Sports, van VoetbalDirect.nl. Bij beide e-commerceondernemingen is het de afgelopen weken al extreem druk. Het lijkt alsof de (letterlijke) nabijheid van het toernooi ditmaal voor extra koopwoede heeft gezorgd, stelt Heerkens: ‘We hebben deze drukte niet gezien sinds het WK in Brazilië in 2014. De laatste voetbalzomer in een echt voetballand. Daarna zijn we door niet-plaatsing, Covid-19 en het WK in de winter niet meer in deze flow geweest.’ Eenzelfde tendens is er bij Passa Sports, stelt Koopmans. ‘De populariteit van de shirts is te danken aan verschillende factoren. Zo is er dit jaar, in tegenstelling tot het EK 2020, geen sprake van coronarestricties. Hierdoor kunnen fans weer samen naar de wedstrijden kijken, zowel thuis als in de kroeg, en dat doen ze graag in een passend shirt.’
Bij Voetbalshop.nl is – naast de drukte in de webshop – ook de toeloop in de winkels opvallend. Het bedrijf heeft een tijdelijke winkel op Utrecht Centraal in samenwerking met de KNVB. Heerkens: ‘Het is bij ons echt losgebarsten sinds een week op twee.’
Het is lang geleden dat het voetbalgevoel voor een toernooi weer zo speelt als nu, stellen de e-commerceondernemers. En tel maar na: een gemist EK in 2016, gemist WK in 2018, uitgesteld EK in 2020 (die werd dus gehouden in 2021) mét coronarestricties, en een WK terwijl half Nederland al bezig was met de kerstdis. Daarnaast kun je dit jaar met een beetje fantasie je oranjeshirt na het EK ook nog aanhouden. De Tour de France en Olympische Spelen staan immers ook al voor de deur. En zijn ook naast de deur, want die worden allebei in Frankrijk gehouden (en een beetje Italië).
Frimpong populaire shirtnaam, opvallende voorliefde voor uitshirts
Wat zijn de hardlopers? Bij Voetbalshop.nl staat de naam van voetballer Jeremie Frimpong met stip in de top-lijst. Naast Virgil, Memphis en tot afgelopen maandag ook Frenkie de Jong. Maarja, die is geblesseerd. Bij Passa Sports is opvallend genoeg Frenkie de Jong de populairste naam voor op een shirt, ondanks die enkelblessure. Koopmans: ‘De drukafdeling van Passasports draait momenteel extra shifts om ervoor te zorgen dat de shirts voor de eerste wedstrijd bij iedereen geleverd worden.’
Niet iedereen draagt echter een oranje pet. Dus ook shirts van andere landen zijn populair. Daarbij valt op dat het vooral om de uitshirts gaat. Zowel bij Voetbalshop.nl (België uit, Duitsland uit, Turkije thuis, Polen thuis) en Passasports. Koopmans: ‘De roze uitshirts van Duitsland zijn ongelooflijk populair. Er is meer verkocht dan tijdens de afgelopen drie grote toernooien samen. Dit kan te maken hebben met het feit dat Nike de nieuwe sponsor wordt van Duitsland na 70 jaar samenwerking met Adidas. Ook het Portugese uitshirt is erg gewild. Dit shirt is in Europa zelfs het meest populaire shirt.’
De marketingpanna van voetballer Memphis Depay heeft er daarnaast bij Voetbalshop.nl voor gezorgd dat er een flink aantal zweetbanden is ingekocht. VoetbalDirect sluit (nog) niet aan in die polonaise.
Jetzt geht’s los!
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
EK-gekte bij webshops: ‘Nu al meer verkocht dan tijdens het hele WK in Qatar’