Twinkle | Digital Commerce

Foodora-moeder ziet omzet en aantal orders hard groeien

2018-04-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:13

Maaltijdbezorger Delivery Hero, dat in Nederland actief is met bestelsite Foodora, zag zijn omzet vorig jaar met 60 procent stijgen. Tegelijkertijd steeg het aantal orders van de Takeaway-concurrent met bijna de helft naar 291,5 miljoen.

Dat meldt het bedrijf in zijn jaarrapport. De omzet van het bedrijf bedroeg in 2017 544,2 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 340,6 miljoen. Vooral in het Midden-Oosten en Noord-Afrika scoorde de maaltijdbezorger goed. Daar ging de omzet met 87 procent omhoog naar 153,5 miljoen euro. 

Torenhoge marketinguitgaven

Onderaan de streep zag het bedrijf een verlies van ruim 190 miljoen euro. Dat is een vertienvoudiging van het verlies in 2016, toen dat nog zo'n 17 miljoen euro was. Volgens Delivery Hero komt het forse verlies door de hoge marketinguitgaven van het afgelopen jaar. Delivery Hero voert al langer een strijd met Takeaway.com in de Duitse online maaltijdbezorgmarkt.

Takeaway.com

Delivery Hero maakte vorig jaar de stap naar de beurs en nam onder meer het Griekse Deliveras, het Zuid-Amerikaanse Rappi en branchegenoot Foodpanda over. Het totale orderaantal van concurrent Takeaway.com, steeg vorig jaar met 38 procent. De omzet van het bedrijf groeide vorig jaar met 49 procent naar 166,5 miljoen euro. Onder de streep schreef het bedrijf een nettoverlies van 42 miljoen euro.