Twinkle | Digital Commerce

PostNL test foodbezorging via blockchain-marktplaats

2018-03-12
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

PostNL faciliteert foodbezorging via blockchain-marktplaats INS Ecosystem. Beide partijen hebben een overeenkomst getekend waarin staat dat zij nog dit jaar starten met het testen van de technologie in ons land.

De blockchaintechnologie, waarbij fabrikanten rechtstreeks aan particulieren kunnen verkopen, zou de prijs van dagelijkse boodschappen met zo'n dertig procent omlaagbrengen. De besparing komt voor uit het omzeilen van tussenliggende schakels, in dit geval supermarkten. Kopers treffen op de online marktplaats voor boodschappen straks zowel lokale als wereldwijde aanbieders, kondigt INS Ecosystem aan.

PostNL en food

De afgelopen jaren heeft PostNL diverse slagen gemaakt op de food markt: inmiddels bezorgt de vervoerder zeven dagen per week zowel houdbare als verse boodschappen. Zelf runt PostNL boodschappendienst Stockon, die sinds kort uit de pilotfase getild is; die brengt consumenten om de week een lijst favoriete hardlopers thuis. Daarbij gaat het alleen om houdbare producten, niet om verswaren. PostNL streeft met zijn activiteiten naar het Nederlandse marktleiderschap in bezorging van food.

Lees ook: 'E-commerce en de blockchain' (Twinkle 2-2017)