De pilot die PostNL vorig jaar startte met zijn online bezorgdienst Stockit, kent nu een vervolg: Stockon. Met de dienst ontvangen consumenten iedere twee weken de boodschappen die ze het meest nodig hebben.
Pakketbezorger PostNL, die de start-up mede financiert, bezorgt de boodschappen. Stockit werd vorig jaar als eigen online supermarktdienst van PostNL gepresenteerd. Destijds betrof het een pilot, die nu dus verder gaat als Stockon. Stefan Bosman, voormalig ceo van Zoover, is als investeerder betrokken bij de start-up.
Eigen voorraadlijst
Stockon is de eerste bezorgdienst die boodschappen in heel Nederland levert. Het principe van de boodschappendienst is nagenoeg hetzelfde als de pilot. Consumenten die vaak dezelfde boodschappen kopen, kunnen in de mobiele applicatie van Stockon uit de, nu nog, tweeduizend producten een lijst samenstellen. Deze boodschappenlijst krijgen ze iedere twee weken geleverd. Tussendoor is het mogelijk de lijst aan te passen. Op dit moment bestaat het assortiment uit houdbare producten. Zuivel, groente en fruit zullen gebruikers dus nog niet vinden.
Om het aankoopgedrag van consumenten in kaart te brengen, houdt Stockon nauwkeurig de bestelhistorie bij. Klanten die de app downloaden, moeten eerst de gezinssamenstelling invullen. Vervolgens stellen zij uit een scala aan boodschappen een lijst samen. In de eerste maand worden de boodschappen wekelijks aangevuld. Op basis van gekozen producten wordt dan ook steeds een voorstel gedaan. Na de eerste maand weet Stockon hoe het gemiddelde boodschappenmandje eruit ziet en vult het automatisch de voorraad aan. De bezorging gebeurt dan om de twee weken. Een keer overslaan is ook een optie.
De boodschappen worden zeven dagen per week van 8:00 tot 22:00 uur bij klanten thuis bezorgd. Betalen gaat de eerste keer via iDeal en daarna via automatische incasso.
Zoek de verschillen
Het principe en de werking van Stockon is nagenoeg gelijk aan die van Stockit. Het enige verschil tussen beide platformen: Stockon levert direct vanuit de fabrikant terwijl Stockit dit vanuit lokale winkeliers deed. Ook beschikte Stockit destijds nog niet over een eigen app.
Repeterende huishoudelijke producten
Een woordvoerder van Stockit motiveerde vorig jaar tegen Twinkle de bezorgdienst als volgt: 'Vanuit consumentenonderzoek zien we dat er een behoefte ontstaat op het uitbesteden van repeterende huishoudelijk producten. In de basis zien we dat deze behoefte sterk zit op het uitbreiden van vooral de houdbare producten.'
Foodnetwerk
PostNL wil graag de nummer één in foodbezorging worden in de Nederlandse markt. De bezorger levert sinds maart vorig jaar zeven dagen per week foodproducten binnen heel Nederland. Ook bouwde PostNL een eigen track-and-trace voor boodschappen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
PostNL start boodschappendienst Stockon
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.