Twinkle | Digital Commerce

Verified by GS1 in Nederland gelanceerd

2019-11-11
1000562
  • 0:54

Om productdata online accurater te maken te maken, introduceert GS1 vandaag het ‘Verified by GS1’. Met deze wereldwijde register kunnen retailers en marktplaatsen identiteit van producten door de GS1-barcode verifiëren. 

Consumentenvertrouwen is gebaseerd op betrouwbare productinformatie. Ook handelspartners willen accurate productdata, weet de uitgever van Global Trade Item Numbers (GTIN) en European Article Numbers (EAN’s). ‘Verified by GS1’, een initiatief van GS1 in samenwerking met het Consumer Goods Forum, moet een wereldwijde oplossing worden waarmee retailers en marktplaatsen de identiteit van producten door de GS1 barcode (GTIN) kunnen verifiëren.

Fraude terugdringen

Vanaf 11 november wordt in het aanvraagproces van een artikelnummer direct artikeldata vastgesteld, waaronder merknaam, productomschrijving, gewicht, en -foto’s. Bij voldoende verstrekte info krijgen artikelen het predicaat geverifieerd. Juiste productinformatie zal leiden tot meer omzet, minder retouren en minder namaakproducten, aldus GS1. Het verificatiesysteem moet daarnaast fraude met artikelnummers terugdringen en blockchain-toepassingen faciliteren.

Nederland is een van de eerste landen waar de wereldwijde datadienst wordt gelanceerd. In mei dit jaar gaf bol.com aan uit te kijken naar deze verificatie.