Twinkle | Digital Commerce

E-commerce dienstverlener levert Bpost kopzorgen

2018-03-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

De instap in e-commerce dienstverlening kost Bpost meer moeite dan het vooraf gedacht had: het Amerikaanse Radial, dat sinds november eigendom van de Belgische vervoerder is, levert teleurstellende cijfers.

'Een grote sprong voorwaarts in het realiseren van onze groeiambitie', zo refereerden de Belgen vorig jaar aan de koop van het bedrijf, ter waarde van 700 miljoen euro. Die sprong blijkt nog niet zo gemakkelijk: Radial verliest klanten, lijdt verlies en brengt onverwacht hoge kosten voor het health plan van zo'n 6.700 medewerkers met zich mee. De plannen voor activiteiten van Radial in de Benelux zijn daardoor voorlopig van de baan.

Van post naar pakket

De Belgische vervoerder presenteerde gisteren zijn jaarcijfers, waarin - evenals bij Nederlandse concurrent PostNL - de overslag van post naar pakketjes duidelijk zichtbaar is. Voor het eerst bestaat minder dan de helft van de omzet uit poststukken; pakketverzending groeide juist met 28 procent. De omzet over 2017 komt uit op 3 miljard euro, met een brutowinst van 598 miljoen euro.

Diensten voor de logistieke keten

Als logistiek e-commerce speler biedt Radial onder meer betaaldiensten, klantenservicediensten en fulfilment aan. Na de overname door Bpost sprak de Belgische minister van Post Alexander De Croo afgelopen jaar de hoop uit dat zaken als de uitbouw van Belgische webshops en fraudebescherming daardoor zouden versnellen. 'Met de nieuwe expertise van Radial zal Bpost diensten kunnen aanbieden voor de hele logistieke keten', aldus De Croo; die ontwikkeling laat dus, in ieder geval voorlopig, nog even op zich wachten.