Twinkle | Digital Commerce

Amazon en Whole Foods knokken om koers

2018-03-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

Amazon en Whole Foods hebben uiteenlopende ideeën over de te volgen koers bij de organische super. De commerciële inslag die de assortimentskeuze van Amazon kenmerkt, botst met de kwaliteitseisen die Whole Foods aan zijn producten stelt.

De e-tailgigant staat klaar met private labels en fmcg-artikelen om de schappen van de in juni overgenomen supermarkt te reorganiseren. De medewerkers van Whole Foods staan daar echter niet om te trappelen, met name omdat producten uit de fmcg-sector, zoals cola, vaak conserveringsmiddelen en/of kleur-, geur- en smaakstoffen bevatten. Daar wil  de keten zich juist verre van houden.

Omzet moet omhoog

Amazon tracht op zijn beurt de al jaren dalende inkomsten van de supermarkt uit het slop te trekken. Tot de overname draaide Whole Foods maar liefst acht achtereenvolgende kwartalen verlies; in het derde kwartaal van 2017 werd echter 4,4 procent omzetgroei geboekt. In totaal bezit de organische supermarkt zo'n 4 procent van het marktaandeel in de Verenigde Staten; Walmart (25 procent) en Kroger (10 procent) zijn inmiddels aangehaakt en bieden meer keuze in het segment.

Van select naar generiek

Om de consument te prikkelen, voerde Amazon kort na de overname drastische prijsverlagingen in bij Whole Foods; dat zorgde voor reuring in de markt van boodschappenaanbieders. Het specialistische segment dat Whole Foods bedient, moet binnen afzienbare tijd de gemiddelde klant van Amazon tevreden stellen.

Des te meer nu de e-tailreus het assortiment van de super heeft aangesloten op bezorgabonnement Prime, waardoor leden daarvan boodschappen binnen twee werkdagen thuisbezorgd krijgen. In het thuisland bezit Amazon inmiddels een aandeel van 18 procent in de totale online boodschappenmarkt.

Lees ook: 'Amazon ronselt Britse en Franse supers' (04-10-'17)