Twinkle | Digital Commerce

Amazon wortelt in online boodschappen

2018-05-08
1000562
  • [nieuws]
  • 0:57

Amazons aandeel in de online boodschappenmarkten van zijn drie grootste afzetlanden is het afgelopen jaar met ruim vijftig procent gegroeid.

In de Verenigde Staten verkocht Amazon in 2017 59 procent meer food-producten, meldt vaktitel Internet Retailer. De e-tailer bezit daardoor inmiddels een aandeel van 18 procent - ter waarde van twee miljard dollar - op de online boodschappenmarkt in zijn thuisland; het dubbele van dat van grootste concurrent Walmart. De overname van Whole Foods droeg daar grotendeels aan bij.

Europa

In Duitsland en Groot-Brittannië, de twee belangrijkste landen in Europa voor Amazon, groeide zijn aandeel in 2017 respectievelijk 54 en 56 procent; online boodschappenorders in die landen leverden de e-commerce gigant het afgelopen jaar 245 en 209 miljoen dollar op.

Amazons investeringen in zijn boodschappentak manifesteren zich niet alleen online, maar ook in de winkelstraat; naast ruim 430 Whole Foods-vestigingen ontwikkelt het bedrijf ook kassaloze 'snelsuper' Amazon Go, die zich in de laatste testfase vóór opening bevindt. In Europa zoekt Amazon eveneens naar ingangen tot de fysieke boodschappenmarkt; tot dusver hebben grote supermarktketens als Carrefour en Morrisons die daarvoor benaderd zouden zijn, nul op rekest gegeven.