Twinkle | Digital Commerce

Amazon op de stoep bij Whole Foods

2018-08-08
1000562
  • 1:40

Amazon begeeft zich sinds de overname van de supermarktketen Whole Foods steeds meer op de online boodschappenmarkt. Daar probeert het op verschillende manieren het Amerikaanse boodschappenmandje voor zich te winnen.

Prime-leden kunnen nu een selectie aan Whole Foods-artikelen online bestellen en deze een half uur later bij de desbetreffende super ophalen. Ze hoeven daarvoor niet eens hun auto te verlaten. Het gaat hierbij onder meer om zuivel, vlees, vis, organische artikelen en meer dagelijkse benodigdheden. Via de applicatie van Amazon Prime kunnen ze exacte tijden van aankomst doorgeven waarna de boodschappen klaarstaan bij aankomst. Hiervoor hoeven ze hun auto alleen in een speciale ‘pick up-spot’ te parkeren, een werknemer brengt vervolgens de boodschappen.

Uitrol

Voor de flitsdienst hoeven leden enkel 4,99 dollar extra te betalen. Het afhalen is gratis indien de bestelling één uur na plaatsing wordt opgehaald en meer dan 35 dollar bedraagt. Het afhalen is op dit moment alleen mogelijk in de Amerikaanse steden Sacramento en Virginia Beach. Een verdere uitrol wordt in de loop van het jaar verwacht. ‘Dit is een perfecte optie voor consumenten die gezonde en organische boodschappen willen doen, zonder daar bij hun auto te verlaten’, vertelt Stephenie Landry, Worldwide Vice President van Prime Now, AmazonFresh en Amazon Restaurant. ‘Een klant kan nu om vijf uur een bestelling plaatsen en deze een half uur later in de auto laten leveren.’

Mandjes winnen

Amazon nam vorig jaar Whole Foods over voor 13,7 miljard doller. Sindsdien werken beide partijen samen om de Amerikaanse online boodschappenmand voor zich te winnen. Eerder was het voor Prime Now-leden al mogelijk om Whole Foods boodschappen twee uur na bestelling in huis te hebben. Voor 7,99 dollar extra bezorgkosten op een bestelling van 35 euro of meer, wordt deze zelfs binnen een uur thuisbezorgd. De commerciële inslag van Amazon zorgt overigens ook voor gefronste wenkbrauwen bij de super. De e-tailer ziet graag meer fmcg-producten – zoals cola - in de schappen van de winkel, terwijl Whole Foods juist graag minder van die artikelen, die vaak veel conserveringsmiddelen bevatten, in zijn schappen ziet.