Bakker.com is failliet. De rechtbank Den Haag bevestigt aan Twinkle dat voor elk van de drie entiteiten waaruit de tuinspecialist bestaat, de onlangs verleende surseance van betaling is omgezet in een faillissement.
Dat is afgelopen vrijdag uitgesproken, aldus de rechtbank. In het insolventieregister is het faillissement van Bakker.com business B.V. inmiddels opgenomen; van de andere twee bedrijfsonderdelen is nog geen melding gemaakt, op de surseance van betaling voor Bakker.com na. Bewindvoerder Ten Berge treedt op als curator.
Uitstel van betaling
Vorige week werd bekend dat het bedrijf in financiële nood verkeerde; kort daarop meldde het FD dat de rechter het postorderbedrijf twee maanden uitstel van betaling verleende. Volgens de rechtbank is echter geen surseancetermijn vastgelegd. Interim-directeur Herman Hovestad sprak afgelopen week nog het voornemen uit met overnamepartijen in gesprek te gaan; de uitsteltermijn zou daartoe gelegenheid geven.
Transitie naar online
Bakker.com, opgericht in 1945, verkeerde de afgelopen jaren in een transitie van postorderbedrijf naar e-commerce organisatie. De naamsverandering van Bakker Hillegom naar Bakker.com in 2016 moest daaraan bijdragen. Het bedrijf verkoopt in 21 landen, telt 635 medewerkers en is naar eigen zeggen de 'grootste Europese tuinspecialist'.
Onder leiding van ceo Paul Geraeds, die in 2014 aantrad, werd versneld ingezet op de omvorming naar e-tail. Het was de bedoeling dat de catalogus, die in 2015 nog negentig procent van de omzet genereerde, uiteindelijk een inspiratiebron zou vormen voor het online kanaal, vertelde Geraeds destijds in een interview met Twinkle.
De vernieuwing van het online platform had meer voeten in aarde dan gedacht, vertelde Geraeds op de Webwinkel Vakdagen van 2017: 'We werden door Google als nieuw gezien en verloren daardoor onze koppositie in de ranking. Dat heeft ons heel wat sea-geld gekost.' Op zijn nieuwe platform besteedde Bakker.com onder meer veel aandacht aan content.
De beslissing om Bakker Hillegom failliet te laten gaan is in 2005 al genomen. De toenmalige directeur wilde in dat jaar het bedrijf gaan omvormen van tuinspecialist met een papieren catalogus naar een marketing gedreven e-commerce onderneming. De eigenaar van het bedrijf ontbeerde de visie toen om deze noodzakelijke stap te zetten. Dit was voor partijen aanleiding elk de eigen weg te vervolgen met als uiteindelijke consequentie het jammerlijke resultaat van vandaag. De beslissing om het roer om te gooien in 2015 kwam helaas 10 jaar te laat.
Het is toch eigenlijk verschrikkelijk jammer dat dit gebeurd is. Dit bedrijf heeft alles in zich om succesvol te zijn in e-commerce. Het was de Wehkamp van de planten. Eeen bedrijf waar je naar opkijkt. Daar waar Wehkamp succesvol een transitie heeft ondergaan naar digitaal, is dat hier blijkbaar totaal anders gegaan. Heb er vroeger zelf ook wel eens besteld uit een catalogus. Prachtige planten en netjes verstuurd, aan het product lag het niet. In 2015 kwam dus 90% van de omzet uit een papieren catalogus. Tja dan doe je wel iets heel erg fout in deze digitale tijd en heb je veel kansen gemist.
Dit komt allemaal door die verschrikkelijke Lodewijk Asscher. Een wezen die nergens verstand van heeft wordt minister van sociale zaken en werkgelegenheid in dit land. Ze hadden hem gewoon een stok in handen moeten geven en afval op straat moeten laten prikken. Hij is degene die het verzonnen heeft om na 2 jaar werken bij een werkgever verplicht vast contract te laten geven aan de werkgever. Tja dan denkt de werkgever na 2 jaar opzouten en neemt iemand anders weer aan voor 2 jaar en dit gaat gewoon zo door en ben jij na 2 jaar toch werkloos terwijl als de werkgever onbeperkt jaar contracten kon geven de werkgever er toch voor koos om jouw nog een jaar contract te geven en zo kon je jarenlang bij een werkgever blijven. Zo moet iedereen via het uitzendbureau werken waarbij de werknemer en beroofd wordt door de overheid via loonheffing en nog is door het uitzendbureau. Lodewijk Asscher bedankt. Iedereen let op de domme uitspraken van G.Wilders maar deze Asscher is het echte gevaar waar Nederland voor uit moet kijken. Asscher als minister is hetzelfde als een blinde achter het stuur van een vrachtwagen waar nucleaire afval in zit.
Heel erg jammer. Ik ben er zelf ook schuldig aan, want ik zal nooit achter een computer gaan zitten om bloemen of planten te bestellen. Daarvoor rijd ik naar een tuincentrum.
Mijn kinderen en veel van hun vrienden bestellen wel van alles via de computer, maar ik zie bij jongeren nauwelijks interesse in tuinieren. Die hebben het tegenwoordig allemaal veel te druk met andere zaken.
Ja zonde zeg! Ik heb net 2 weken nog een bestelling gedaan van over de 100 euro!! Die zie ik dus ook nooit meer terug...... #grmbl
ik vind het verdorie erg jammer;;;ik was klant sederd 1982 en wat nu???
Heb 29 januari nog wat besteld ,gelukkig niet gelijk betaald,deed ik nooit
Ja wel jammer wij waren ook al een jaar of 40 klant 1 ding is wel jammer ze beloofde je bergen geld maar je kreeg niets Dat heeft misschien bakker ook de das omgedaan want ieder bedrijf kan niet zo maar geld uit delen
vinden het te triest voor woorden dat ze wel geld incasseren maar niet leveren. Een hele voorraad bollen besteld in december en na meerdere malen bellen werd aangegeven dat de bestelling onderweg was ? Wel betaald geen levering .Wij denken dat ze het al lang wixten maar
Ik heb een order geplaatst op 19-1 en met een IDeal voldaan. Nu er niet meer geleverd zal worden,kan ik dan het bedrag terugkrijgen? A.P.van der Meer
Voor dergelijke vragen kun je terecht bij de curator: https://www.cees.nl/nl/actueel/informatie-voor-particuliere-klanten-van-bakker-com-b-v-tevens-h-o-d-n-bakker-hillegom
En waar moet Rob Verlinden ( Rob's grote tuinverbouwing) nu zijn bestellingen doen bedankt waardeloze regering die alleen hun portemonnee vult.
Raar dat de website wel blijft bestaan zowel de FB pagina en dat je nog steeds bestellingen kunt plaatsen (gelukkig alleen after pay) maar natuurlijk word je niet blij als je achteraf er achter komt dat je bestelling niet geleverd word. Haal de website weg of zet erop dat het bedrijf niet meer actief is.
Heel fijn om te lezen . Ik heb afgelopen week voor maar liefst 82 euro online rozen besteld Daar zal ik nu zeker naar kunnen fluiten of wat ? ????
Inmiddels is bekendgemaakt dat Bakker.com doorstart: https://twinklemagazine.nl/2018/04/bakker.com-doorstart/index.xml. Ten tijde van het faillissement werd de betaaloptie bij Bakker.com geblokkeerd; nu die is vrijgegeven, zal de doorstart handen en voeten gekregen hebben. De website heeft in ieder geval een update gekregen!