Twinkle | Digital Commerce

Large’s merchandise zonder festivals

2020-10-20
1000562
  • [interview]
  • 4:11

‘De grootste aanbieder van alternatieve kleding, muziek en merchandise’, zo omschrijft Large zichzelf. De onderneming die in de jaren tachtig startte als traditioneel postorderbedrijf met een catalogus en een bestelformulier, groeide door de jaren heen uit tot een webshop met meer dan 30.000 producten.

Een klein standje op een festival en iemand die flyers uitdeelde ter promotie. Dat is hoe Large Popmerchandising meer dan dertig jaar geleden begon. ‘Inmiddels zijn we iets gegroeid’, lacht countrymanager Benelux Martijn van Hulzen aan de andere kant van de lijn. In 1995 werd het bedrijf overgenomen door het Duitse EMP, dat onderdeel is van Warner Music. ‘Zij zijn actief met achttien webshops door heel Europa, het overgrote deel onder de naam EMP. Na de overname hebben wij onze naam aangehouden voor zowel Nederland als België, omdat we hier al zo lang actief zijn. We zijn bekend geworden als Large, met onze catalogus en de iconische sticker die bij elk pakketje wordt geleverd.’

Twee vrachtwagens

Het hoofdkantoor van Large verhuisde na de overname naar Lingen in Duitsland, net over de grens met Nederland. Daar vandaan worden de online shops aangestuurd en alle goederen geleverd. Van Hulzen: ‘Er vertrekt twee keer per dag een vrachtwagen naar Nederland vol met bestellingen. Per jaar worden er op die manier 300.000 pakketjes verzonden. Dat lijkt al veel, maar als je bedenkt dat de Duitse markt tien keer zo veel pakjes verwerkt per jaar, valt dat uiteindelijk nog best mee.’ Om die grote hoeveelheden te verwerken, is het logistieke centrum uitgerust met automatische robots die de orderpicks doen. ‘Dat is fantastisch om te zien, elk jaar komen er ook meer robots bij’, meldt Van Hulzen. Het logistieke centrum is niet volledig geautomatiseerd; deels worden de bestellingen met de hand ingepakt.

Afgelaste festivals

Het begin van de coronacrisis was erg onzeker, zegt de countrymanager: ‘We waren bang dat we enorm in de problemen zouden komen, zeker door alle festivals die werden afgelast. Daarnaast werden ook alle comic cons gecanceld, de markt waar de afgelopen twee, drie jaar enorm zijn gegroeid. Eind maart, toen de lockdown net van start ging, zagen we een dip in de verkopen en raakten we lichtelijk in paniek.’ Het gat dat de coronacrisis sloeg in die omzet, werd gelukkig snel opgevuld, aldus Van Hulzen: ‘In april zagen we juist weer een enorme stijging. Mensen zaten thuis en gingen meer gamen en films en series kijken. We zagen dat dan ook terug in de verkopen. De film- en game-gerelateerde items deden het ineens erg goed.’

Large bracht ook een exclusief item uit. ‘Festivalgangers kopen vaak een T-shirt met daarop het jaar en de hoofdacts van dat festival. Dit jaar was dat niet mogelijk, waardoor er bij al die mensen één jaar miste in hun garderobe. Daarom brachten wij een ‘Stay at home festival T-shirt’ uit. Die kon je bestellen in plaats van een festivalshirt. We realiseerden ons dat er een mogelijkheid was dat mensen zouden denken dat we van de crisis profiteerden. Daarom hebben we per verkocht shirt 1 euro gedoneerd aan het Rode Kruis.’

Bestelformulier

De catalogus die Large al tientallen jaren verstuurt, is misschien wel een van de meest kenmerkende aspecten aan de onderneming. In de beginjaren was Large namelijk een klassiek postorderbedrijf: mensen konden hun order plaatsen op het bijgeleverde bestelformulier. De catalogus is nog steeds ongekend populair, zegt Van Hulzen: ‘De vaste klanten wachten echt tot hij op de mat valt. We zijn ook het enige klassieke postorderbedrijf dat nog een catalogus verzendt.’ Wel is er sinds dit jaar een verandering doorgevoerd, meldt hij: ‘We verstuurden er altijd één per kwartaal. We realiseerden ons dat vier keer per jaar misschien net iets te veel is. Dus we hebben dat teruggeschroefd naar twee keer per jaar.’ Ook de inhoud werd in de loop der jaren aangepast. ‘In het begin toonden we alleen de producten, nu is er ook wat meer om te lezen. De catalogus is nog steeds vrij dik, we hebben rond de 30.000 artikelen. Er is dan ook eigenlijk alleen plek voor nieuwe waar en dingen die op voorraad zijn.’

Nederlandse winkel

Qua toekomst ligt er nog veel in het verschiet. Zo wordt er de komende tijd gekeken naar wat er online allemaal veranderd kan worden. ‘Dat hebben we lang niet kunnen doen en door alle afgelaste evenementen hebben we daar nu meer tijd voor’, aldus de countrymanager. ‘We gaan bijvoorbeeld naar het retourenportaal kijken, dat gemakkelijker en sneller kan. Verder wil ik gaan onderzoeken of pick-up-points mogelijk zijn voor onze pakketjes. Dat klanten hun bestelling bijvoorbeeld op kunnen halen bij Albert Heijn.’ En de komende maanden zullen hectisch zijn: ‘We verwachten dat de kerstperiode ontzettend druk gaat worden, aangezien mensen toch graag cadeaus aan elkaar geven. In Duitsland hebben we een aantal fysieke winkels, de kans is groot dat ze ook daar wat meer aanloop gaan krijgen.’ Komt er in Nederland ook een Large-winkel? ‘Dat is een moeilijke. We hebben er wel over nagedacht, maar vooralsnog komt die er niet. We hebben een outlet in Lingen, daar zit ook ons hoofdkantoor. We willen eerst onderzoeken of we daar wellicht meer Nederlandse klanten naartoe kunnen krijgen.’

Quick bites
- Opgericht in 1986.
- Het hoofdkantoor, logistieke centrum én een fysieke outlet zijn gesitueerd in Lingen, Duitsland.
- In 2019 werden er in Nederland 400.000 catalogi verstuurd.
- In Duitsland lag dat aantal op 3 miljoen.
- EMP heeft 18 webshops, verspreid over Europa.