Twinkle | Digital Commerce

ACM: 'Ongevraagde vervolgzending grootste ergernis van 2017'

2018-02-06
1000562
  • 0:55

Van alle consumenten die vorig jaar aanklopten bij ACM over een online verkoop, klaagden de meeste melders over ongewenste vervolgzendingen en abonnementen. Vooral ongevraagde inschrijvingen op vakantiehuizen, reisjes, kortingsacties en prijsvragen bleken een doorn in het oog.

Op ConsuWijzer.nl, het consumentenloket van de waakhond, maakten consumenten het afgelopen jaar vaak gebruik van voorbeeldbrieven als hulpmiddel in de strijd tegen ongewenste toezendingen. In totaal ontving de organisatie vorig jaar 57.000 vragen en meldingen over online wanpraktijken.

Eerder riep ook de Consumentenbond kopers op niet te betalen wanneer zij ongewenst abonnee bleken na de aanvraag van een proefpakket.

Rechten en plichten

Kopers informeerden bij de ACM ook veelvuldig naar hun rechten bij een 'koop op afstand', bijvoorbeeld in het geval van een ondeugdelijk product of bij een onverwachte incasso. De belangenvertegenwoordiger attendeerde de Nederlandse consument in 2017 eveneens op de gevaren bij een aankoop via social media en introduceerde daarbij de Online Shop Check