Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: veel problemen bij pakketbezorging, consumenten raken gefrustreerd

2025-10-28
1000562
  • [nieuws]
  • 0:54

Meer dan één op de drie consumenten ervaart problemen met pakketbezorging. De klachten lopen uiteen van te late levering tot onvindbare pakketten.

Uit een onderzoek van de Consumentenbond onder ruim 12.000 panelleden blijkt dat 35 procent van de consumenten in de afgelopen zes maanden een probleem had met de bezorging van een pakket. In 2023 lag dat percentage nog op 30 procent.

De meest genoemde problemen zijn vertraagde levering, onterechte ‘niet-thuis’-meldingen en pakketten die volgens de bezorgdienst zijn geleverd, maar nergens te vinden zijn. Ook worden pakketten geregeld onbeveiligd achtergelaten, bijvoorbeeld in een hal of papierbak.

Opkomst van alternatieven

Omdat de service vaak tekortschiet, met name de bereikbaarheid van klantenservice, wijken consumenten steeds vaker uit naar alternatieven zoals pakketautomaten en afhaalpunten. Het gebruik van automaten steeg van 4 naar 17 procent in twee jaar tijd. Klanten geven deze alternatieven gemiddeld een 8 of hoger.

De Consumentenbond roept bezorgdiensten opnieuw op tot verbetering. Eerdere gesprekken met partijen als PostNL, DHL en DPD leidden volgens de organisatie nog niet tot merkbare veranderingen.