Meer dan de helft van alle transacties via iDeal vindt plaats met een mobiel device. Het aantal iDeal-betalingen steeg vorig jaar met ruim een derde naar iets meer dan 378 miljoen.
Consumenten gaven in 2017 gemiddeld 86 euro uit per bestelling. De totale iDeal omzet bedroeg daarmee 32,5 miljard. In oktober van dat jaar werd de 1,5 miljardste overboeking geregistreerd. De laatste 500 miljoen iDeal-transacties vonden in anderhalf jaar tijd plaats. Dat is een stuk sneller dan de eerste miljard, daar deed men tien jaar over.
Groei door e-commerce
Als oorzaak voor de groei noemt Currence de opkomst van de e-commerce in Nederland. Inmiddels bieden e-tailers uit zestig landen iDeal als betaalmethode aan. Het aandeel van iDeal betreft 57 procent.
Mobiele apps
In 2016 lanceerde meerdere apps waarmee consumenten door middel van QR-codes met iDeal konden afrekenen. In 2018 willen ook banken die methode gebruiken. Het is al langer mogelijk om in de mobiele apps van banken met iDeal te betalen, onder meer bij ING, Rabobank en SNS Bank.
Deze cijfers, of de interpretatie van Twinkle ervan, verbazen mij.
Dit waren namelijk de bestedingen per device zoals gemeten in de Thuiswinkel Marktmonitor 2017:
Verdeling online bestedingen naar devices
De verdeling van online bestedingen naar devices bestaat uit:
44% Laptop 31% Desktop 14% Tablet 8% Smartphone 1% Online in winkel
En nu zou opeens meer dan de helft v/d transacties via de smartphone plaatsvinden? De opkomst van diensten als Tikkie, die volgens mij ook via iDeal verlopen, zou een verklaring kunnen zijn. Maar dan nog lopen de gerapporteerde bestedingen zoals hierboven en deze cijfers van Currence/iDeal wel heel erg uiteen.
Hoi Stijn, abusievelijk stond hierboven eerst dat de Currence-cijfers alleen betrekking hebben op smartphones. Het gaat om transacties op mobiele devices, waaronder dus ook tablets. Het verschil tussen de gecommuniceerde mobiele aandelen in de Thuiswinkel Markt Monitor (iDeal is daarbij de dominante betaalmethode) en deze Currence-cijfers is desalniettemin groot, inderdaad. Aangetekend moet dan weer wel worden dat ongeveer de helft van de iDeal-transacties geen e-commerce transacties betreft: https://twinklemagazine.nl/2017/03/betaalvereniging-helft-ideal-transacties-is-e-commerce/index.xml
Hi Stijn,
De Thuiswinkel Marktmonitor meet naar mijn weten iets anders - op welk apparaat de bestelling is geplaatst namelijk.
Onder dit iDeal-cijfer vallen ook de betalingen die op een desktop worden gestart (en dus in feite desktoporders zijn) maar via een QR-code op een mobiel apparaat worden afgerond. Concreter: Nederlanders ronden de iDeal-betaling steeds vaker af via de app van iDeal of die van hun bank.