ING heeft iDeal Mobiel gepresenteerd, een geoptimaliseerde variant van de betaalmethode voor smartphones en tablets. Knoppen zijn groter en het scherm is anders ingedeeld, maar de betaling werkt technisch hetzelfde. Voor shops en shoppers verandert er verder niets.
In navolging van de Rabobank en ABN Amro introduceerde ING vorige maand een app voor mobiel bankieren. ‘Met de introductie van iDeal Mobiel speelt de ING nadrukkelijk in op de behoefte van klanten om overal met hun mobiele telefoon betalingen te kunnen doen’, aldus de bank. ‘Dat deze behoefte groeit, werd vorige maand duidelijk zichtbaar toen ING de Mobiel Bankieren App lanceerde. Binnen een maand is deze app al meer dan 400.000 keer gedownload.’
Geen random reader
Anders dan bij de concurrerende grootbanken hebben klanten van ING geen random reader nodig om te kunnen betalen met iDeal. Afrekenen gebeurt in de meeste gevallen op basis van verificatie per sms, al werkt een aantal klanten nog met lijsten waarop de TAN-code staan.
Voor iDeal Mobiel heeft de bank de lay-out geoptimaliseerd:
Kritische massa voor breed mobiel iDeal
Beheerder Currence werk aan een mobiele iDeal-variant die voor alle participerende banken uitkomst biedt. Over de voortgang daarvan zei hoofd productmanagement Max Geerling in oktober tegen Twinkle: ‘Behalve Rabobank heeft ook ABN Amro geïnvesteerd in mobiel bankieren en ik weet dat ook ING er werk van maakt (inmiddels geïntroduceerd, red.). Het gaat erom dat we voldoende massa hebben voor een toegankelijk en uniform mobiel iDeal op basis van de vertrouwde mobiele bankomgeving. De herkenbaarheid en de veiligheid moeten gegarandeerd zijn.’
De kritische massa die voor introductie daarvan vereist is, lijkt door de recente initiatieven van ING nu wel bereikt; bijna 4,5 miljoen particuliere Nederlandse klanten internetbankieren bij ING en kunnen sinds kort dus ook mobiel terecht.
Eigen initiatief
Volgens ING-woordvoerder Daan Heijbroek heeft Currence het eigen initiatief van de bank met mobiel iDeal toegejuicht. Hoewel de iDeal-beheerder aanvankelijk sceptisch was over een mobiele iDeal-proef van Rabobank met onder ander Bol.com, is Currence daar ook anders over gaan denken. Geerlings dit najaar tegen Twinkle: ‘De Rabobank heeft wel wat in beweging gezet. We maken er dan ook geen punt van dat de bank hiermee doorgaat en de naam iDeal gebruikt. Je moet kijken naar de effectiviteit.’
Aanjager voor m-commerce
Twee weken geleden rapporteerde de Rabobank nog positieve resultaten van zijn proef met mobiel iDeal. Het zou een absolute aanjager zijn voor m-commerce. ING maakt een voor mobiel geoptimaliseerd iDeal vandaag als eerste bank breed beschikbaar.
Goed om te zien dat ING deze stap heeft gemaakt.
Ik hoop dat ING de komende tijd ook resultaten zal delen over de toename in het aantal mobiele iDeal betalingen door deze optimalisatie.
Blijft onhandig met TAN code of SMS. Eigenlijk is puur het schermpje geoptimaliseerd voor de smartphone, maar er is zo te zien niet nagedacht over aanpassing van processen aan mobiele use cases. Gemiste kans.
Een goede stap aangezien mobiel shoppen steeds belangrijker wordt. Hopelijk zal deze app niet zo veel storingen hebben.
Waarom niet betalen met een random reader? moet het sltijd via de tancode?
iDeal is ideaal. We gebruiken het in onze shop en zijn er zeer tevreden over.