Veel verkopers realiseren zich niet dat de periode na aankoop, de periode is dat consumenten het meest ontvankelijk zijn voor je berichten. En velen realiseren zich nog steeds het belang van het creëren van verpersoonlijkte berichten aan recente kopers niet.
Tekst: Saima Alibhai
In plaats van deze gelegenheid te verspillen met standaardberichten, is het van belang de tijd te nemen om te overwegen wat consumenten zouden willen of nodig hebben na de aankoop, en je berichten daarop aan te sluiten.
Deze berichten hoeven niet te worden beperkt tot de traditionele bestellings- en verzendingsbevestigingen of een verzoek om een productbeoordeling. Til in plaats daarvan de klantbetrokkenheid naar het volgende niveau, door waarde, ondersteuning en aanvullende hulpmiddelen te bieden. Of door eenvoudig het gesprek voort te zetten.
Bedank hen
Klanten voelen zich graag gewaardeerd, wij allemaal. Als het gaat om effectieve marketing na aankoop, is een eenvoudig "dank u" heel effectief. In feite, vanuit een omzetstandpunt zijn dit berichten met de beste resultaten. Onthoud: Het is niet alleen beleefd, maar het zet ze ook aan nog een aankoop te doen of een telefoontje te plegen naar de klantenservice, voor een verbinding met je klantenserviceportaal of een informatiecentrum.
Als consumenten gebruikmaken van die impuls, kan je vervolgens een tweede niet-impulsgerichte versie creëren die je kunt verzenden, indien de contactpersoon een nieuwe aankoop doet binnen een bepaald aantal dagen. Op die manier zal de klant niet iedere keer een aanbod verwachten.
Een serie creëren
Het mooie van het creëren van een serie is dat ze meerdere doeleinden kunnen dienen en een verscheidenheid aan thema's bevatten, waarbij ieder bericht moet worden gebruikt om een soort waardevoorstel over te brengen.
Bijvoorbeeld: het verstrekken van handige tips voor de verzorging van een nieuw aangekocht product, is een mooie manier om waarde te geven en vertrouwen op te bouwen bij een klant. Dergelijke berichten zijn niet alleen in het voordeel van de consument, maar bouwen ook inherente waarde op voor het aangekochte product.
Dit kan een verbinding helpen creëren tussen de klant en je merk. Bedenk andere berichten die deze betrokkenheid kunnen helpen opbouwen, zoals sociale "deel met ons" berichten, een herinnering voor een nieuwe bestelling, een herinnering voor een geschenk of zelfs een aanbevelingsbericht voor een product.
Als je een loyaliteitsprogramma hebt, praat daar dan ook zeker over in je bericht. Het is altijd een goed idee om loyaliteitspunten in iedere e-mail te verwerken, of specifieke berichten te gebruiken zodat mensen zich registreren. Als je programma gebaseerd is op besteding, denk dan na over berichten die deze categorieën introduceren en berichten uitlokken als contactpersonen bijna het volgende niveau hebben bereikt. Dit is ook een goede gelegenheid om specifieke productaanbevelingen te doen om de volgende aankoop aan te moedigen.
Word sociaal
We leven in het tijdperk van sociale media. Consumenten houden ervan hun ervaring met anderen te delen. Hen vragen producten van jou te delen waar ze van houden, is een geweldige manier om meer merkbewustzijn te creëren en je klanten betrouwbare merkambassadeurs te laten worden onder hun vrienden, familie en volgers.
Hoewel de invloed van sociale media op de verkoop moeilijk te meten is, is het overduidelijk dat sociale media kan bijdragen in het "vermenselijken" van merken en een dialoog met de klanten kan scheppen.
Overweeg na aankoop berichten met een sociaal thema toe te passen, waarin de klant wordt gevraagd zijn/haar ervaring te delen. Laat ze kennis maken met je social media sites, vraag hen een beoordeling te plaatsen op Facebook, of zelfs een foto van hun aankoop te delen om een prijs te winnen.
Het gaat om evenwichtigheid
Zorg dat je bij het opzetten van je berichtgeving na aankoop evenwicht aanbrengt in de aanbiedingen, op deze manier moedig je een volgende aankoop aan en andere nuttige inhoud die waarde biedt aan de klant.
Productverzorgingstips en aanvullende hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld in het voordeel van de klant, maar herinneringsberichten voor nieuwe bestellingen zijn in jouw voordeel. Als jouw berichten klanten vragen om van je te kopen, geef je geen waarde aan de abonnee. Aan de andere kant, als ieder bericht alleen in het voordeel van de klant is, kost je dat waarschijnlijk geld.
Maak het persoonlijk
Vandaag de dag verwachten klanten meer van hun winkelervaring, en die verwachting zal met de integratie van nieuwe technologie alleen maar groeien. Door het belang in te zien van gerichte meldingen na aankoop en te voldoen aan de vraag naar meer personalisatie, bevorder je niet alleen je omzet, maar verhoog je tevens de loyaliteit van de klant.
Saima Alibhai is Managing Principal Consultant bij Oracle + Bronto.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Vijf soorten e-mails na aankoop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.