Twinkle | Digital Commerce

Carrefour steekt 79 miljoen in online flash sale-speler

2018-01-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

Carrefour neemt 17 procent van de aandelen van webshop Showroomprivé over. Daarmee betreedt de Franse keten een nieuwe tak van sport: online flash sales.

Showroomprivé, dat in tien landen actief is, biedt in zijn webshops restvoorraden van met name mode-artikelen aan. De online fashion outlet kent een besloten ledenmodel, vergelijkbaar met dat van concurrent Vente-privée. Naast kleding verkoopt Showroomprivé ook huishoudapparatuur, speelgoed en woonartikelen; het dagelijks wisselende aanbod telt bijna 2.000 aangesloten merken.

Non-food

De stap buiten de food sector is Carrefour niet vreemd: al in 2006 investeerde de super- en hypermarktketen in online warenhuis Bootstore, waar onder meer cd's, dvd's, boeken, elektronica en sportartikelen te koop waren. Bootstore heeft inmiddels de deuren gesloten; Carrefour, dat zijn klanten sinds enkele jaren ook online boodschappen laat bestellen, introduceerde afgelopen voorjaar uit eigen naam een aparte webshop voor non-food artikelen.

Digitalisering

Showroomprivé heeft sinds tweënenhalf jaar een beursnotering en boekte in 2016 een netto omzet van 540 miljoen euro. 'Dit partnerschap voegt een nieuw element toe aan de versnelling van onze digitale strategie, vanuit een omnichannel-gedachte', aldus Carrefour-ceo Alexandre Bompard. 'Hierdoor kan Carrefour stappen maken in de online consumentenverkoop en het aanbod versterken.'

Met het nieuwverworven aandelenpakket benadrukt Carrefour zijn interesse in e-commerce, dat een belangrijke pijler vormt van zijn toekomstvisie. In de versnelde gang naar het internet startte de Franse retailer een eigen online marktplaats en zet bij een aantal vestigingen boodschappenorders nog dezelfde dag klaar. Carrefour voelt de hete adem van Amazon in zijn nek: op de Franse financiële markten wordt al gefluisterd dat Amazon de keten ziet als overnameprooi om de Europese fysieke boodschappenmarkt te betreden.