Twinkle | Digital Commerce

Online advertentiemarkt VS naar nieuw record

2017-05-26
170130
  • 0:59

De online advertentiebestedingen in de Verenigde Staten zijn vorig jaar met 26 procent gestegen tot ruim 21 miljard dollar. Het is voor het vierde achtereenvolgende jaar dat de uitgaven aan internetadvertenties in de VS zijn opgelopen.

In de laatste drie maanden van vorig jaar bedroegen de online advertentiebestedingen 5,9 miljard dollar (3,8 miljard euro). Dat is 24 procent meer dan in dezelfde periode in 2006. Over het hele jaar is door Amerikaanse bedrijven 26 procent meer uitgegeven aan reclame op internet, zo blijkt uit cijfers (pdf) van het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau (IAB) in samenwerking met Pricewaterhouse Coopers.

IAB-president Randall Rothenberg is tevreden en spreekt van "een vitale branche die ondanks de onzekere economische situatie in de VS opnieuw is gegroeid". 'Interactieve advertenties maken een steeds belangrijker en groter deel uit van het Amerikaanse marketing- en advertentiebudget', constateert David Silverman van Pricewaterhouse Coopers.

In de Verenigde Staten werd vorig jaar voor 21,2 miljard dollar (13,7 miljard euro) aan advertenties op internet besteed. Alle advertentievormen (gewone display-advertenties, zoekmachineadvertenties, classifieds en lead generation-advertenties) zitten in de lift.