Amazon wordt door Amerikaanse consumenten vaak als startpunt gebruikt in de zoektocht naar een product. 44 procent zegt op Amazon.com te kijken, nog vóór hij zoekmachines als Google raadpleegt.
Dat blijkt uit onderzoek van BloomReach, dat 2000 consumenten vroeg naar hun sitevoorkeur. Het aandeel van Amazon als startpunt in de zoekopdrachten blijft maar groeien. Vorig jaar startte 39 procent van de Amerikanen op de website van de pure player, in 2012 was dit nog 30 procent, schrijft Geekwire.
Zoekmachines en retailsites
Zoekmachines als Google zijn momenteel voor 34 procent van de consumenten een goed startpunt in hun zoektocht naar producten, gevolgd door de eigen website van de retailer (21 procent):
Personalisatie
Amazon scoort zeer hoog in personalisatie; 75 procent van de ondervraagden vindt de e-commerce gigant de beste in het bieden van een gepersonaliseerde customer journey. Concurrenten Wal-Mart en eBay scoren in vergelijking dramatisch met respectievelijk 9 procent en 8 procent van de consumenten die deze bedrijven als beste waarderen.
Bedreiging
BloomReach polste in het onderzoek ook de houding van online retailers tegenover Amazon. 44 procent zegt de pure player als hun grootste bedreiging te zien. Hoogleraar Kitty Koelemeijer zei onlangs dat Nederlandse online retailers dit niet direct hoeven te ervaren. ‘De mogelijkheden van online zijn nog niet allemaal benut’, zei zij. ‘Grote spelers als Alibaba en Amazon lijken nu alle kleinere partijen weg te vagen, maar de markt is nog helemaal niet verdeeld.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Amerikanen starten productzoektocht steeds vaker bij Amazon’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.